Tekst: redactie

UWV-training voor leden die chronisch lymepatiënt zijn

De Lymevereniging organiseert een tweede proefversie van onze UWV-training voor leden die chronisch lymepatiënt zijn – deze keer een van twee middagen. Met deze training kun je je voorbereiden op de beoordeling van je arbeidsongeschiktheid door het UWV. De training vindt plaats op zaterdag 28 maart (deel 1) en op zaterdag 18 april (deel 2). Je kunt alleen aan deze training meedoen als je op beide zaterdagen kunt komen.

Locatie: Landgoed De Horst in Driebergen (je ontvangt ongeveer een week van tevoren een mail met de naam van de ruimte, het nummer van de parkeerplaats en een routebeschrijving)

Tijden op beide zaterdagen:
12.00 uur lunch (we houden rekening met lactosevrij, suikervrij en glutenvrij dieet)
13.00 uur start training
14.45 uur pauze
17.00 uur einde met borrel

We hebben vorig jaar in oktober een proeftraining georganiseerd. Daarover was de overgrote meerderheid van de deelnemers bijzonder positief; alleen werd het programma als heel vol en zwaar ervaren. Daarom doen we nu opnieuw een proef: dezelfde stof, maar dan verspreid over twee middagen. Op basis van de ervaring nu zal de werkgroep Uitkeringen besluiten of we verdergaan met een eendaagse training, of een tweedaagse, of dat we beide opties ter keuze gaan aanbieden.

Als we eenmaal een aanpak hebben waarover we tevreden zijn, willen we daarna de training regelmatig herhalen, zodat zoveel mogelijk mensen er gebruik van kunnen maken. (We willen dan ook een variant maken voor mensen die te ziek zijn om te reizen; zij kunnen bijvoorbeeld online worden getraind.)

Er zijn lig- en rolstoelplaatsen (graag je ligmatje of iets dergelijks zelf meenemen).

Programma

Tijdens de middagen krijg je informatie en gaan we samen oefenen. We kunnen vanaf 12 uur met elkaar kennismaken tijdens de gezamenlijke lunch.

28 maart

Vanaf 13 uur vertelt Pim de Vries ons meer over de procedurele kant van een arbeidsongeschiktheidsbeoordeling, en ook over de wijze waarop mensen die het oneens zijn met de beslissing, bezwaar kunnen maken en in beroep kunnen gaan (Pim is de vader van een dochter met chronische lyme en voormalig arbeidsjurist). Dan oefenen we weer in de gesprekken met de verzekeringsarts, dan is er een theepauze van drie kwartier. Vervolgens geeft Pim tips en adviezen en volgt er nog een ronde rollenspelen. Tegen 17 uur sluiten we de middag af met een korte evaluatie en drinken we nog iets voor jullie weer naar huis gaan.

18 april

Op deze middag gaan we praten over de ziekte van Lyme in relatie tot de manier waarop het UWW iemands arbeidsongeschiktheid beoordeelt. Dit gedeelte wordt verzorgd door Gracia Pekel (Gracia is chronisch lymepatiënt en oud-bestuurslid van de Lymevereniging). Daarna gaan we met een rollenspelacteur oefenen in het gesprek met de verzekeringsarts. Dan is er een theepauze van drie kwartier. Vervolgens bespreekt Gracia tips en adviezen die je kunnen helpen voor, tijdens en na het gesprek met de arts. Tot slot gaan we weer een ronde oefenen in het voeren van dat gesprek. Tegen 17 uur evalueren we de training en daarna nemen we nog een drankje.

Aanmelding

Deze training is bedoeld voor leden van de Lymevereniging. Als jij lid bent en je voorbereidt op de beoordeling van je arbeidsongeschiktheid door het UWV, dan nodigen we je van harte uit om je aan te melden. Zowel mensen die voor het eerst gekeurd gaan worden als mensen die al vaker gekeurd zijn, alsook mensen die in een bezwaar- of een (hoger) beroepsprocedure zitten, zijn welkom. En als jij iemand hebt die met je meegaat naar het UWV, dan is diegene ook van harte welkom bij de training. Mocht je vragen hebben, dan kun je die stellen via eric.kollen@lymevereniging.nl.

Als je wilt meedoen, vul dan deze vragenlijst in: >> klik hier << om de vragenlijst in te vullen.

Je kunt je aanmelden tot en met zondag 15 maart. Je hoort uiterlijk zaterdag 21 maart of je kunt meedoen of niet. Wanneer we je laten weten dat we je niet uitnodigen, is dat waarschijnlijk omdat we bij een proeftraining deelnemers zoeken met een zo verschillend mogelijke achtergrond. Je kunt je dan bij een latere ronde opnieuw aanmelden.

Vrijwilliger

We zijn ook op zoek naar een vrijwilliger die na de proeffase deze trainingssessies gaat organiseren en die tijdens de bijeenkomsten de host zal zijn, en spelleider tijdens de rollenspelen. Als jij betrokken bent bij de lymecommunity (je hoeft niet zelf lyme te hebben) en als jou dat een leuke en zinvolle taak lijkt, dan zijn wij heel blij met jouw mailtje aan eric.kollen@lymevereniging.nl).