Edwin Donders

Het gebruik van een rolstoel geeft me veiligheid en vrijheid

Van nordic walking stokken naar rolstoel

Ik ben sinds 2013/2014 rolstoelgebruiker. In mijn zoektocht naar een diagnose (later bleek ik lyme te hebben) kwam ik in 2012 bij een neuroloog terecht. Na mijn eerste bezoek  had ik nog een paar maanden genoeg aan nordic walking stokken. Daarna werd het een rollator en later redde ik het ook daar niet meer mee en werd het een rolstoel.

Mijn eerste rolstoel

Toen ik ontslagen werd uit het ziekenhuis, hebben we vrijwel direct een rolstoel aangevraagd via Medipoint. Dat werd een opvouwbaar exemplaar, maar die was te zwaar om zelfstandig in de auto te tillen. Ik heb toen (mede op aangeven van een kennis) een PGB -persoonsgebonden budget- aangevraagd. Nadat iemand van de gemeente bij mij was geweest en akkoord had gegeven, ben ik gaan ‘shoppen’. Ik heb nu een vastframe die stukken lichter is en ook nog in de auto past en te tillen is.

Vrijheid en veiligheid

Het gebruik van een rolstoel geeft me een vorm van veiligheid en vrijheid. Veiligheid, omdat ik niet bang hoef te zijn om te vallen. Vrijheid, omdat ik nu bijvoorbeeld zelfstandig de hond kan uitlaten.

Handbike

Sinds een jaar heb ik ook een aankoppel-handbike. Sindsdien kan ik zelfstandig nog verder weg en kan ik zelfs kleine boodschappen doen. Ik ‘fiets’ naar het winkelcentrum hier in de buurt, koppel de fiets af en kan dan alleen met de rolstoel de supermarkt binnen. Om de handbike te mogen aanschaffen is dezelfde gemeentemedewerker langs geweest.

Acceptatie

Beide hulpmiddelen zijn afgestemd op mijn lijf en wensen. De aanvraag van zowel de rolstoel als de handbike ging vrij vlotjes. En dan het punt van acceptatie. Ik ben daar vrij nuchter in, ondanks m’n zenuwinzinkingen soms. Ik kan wel bij de pakken neerzitten, maar dat maakt me ook niet beter. Daarom heb ik geleerd de grenzen op te zoeken binnen de mogelijkheden.

Basketbal en autorijden

Zo ben ik nu beginnend rolstoelbasketballer (momenteel nog in een leenstoel van de vereniging). En ik heb leren autorijden in een auto met handgas/-rem.

– Edwin Donders, 55 jaar oud.

Het gebruik van een rolstoel geeft me een vorm van veiligheid en vrijheid