Compilaties van medische wetenschappelijke literatuur

Symptomen

Lymeborreliose is een multi-systemische infectie, die meerdere orgaansystemen aantast en zeer diverse symptomen kan veroorzaken, zoals deze uittreksels laten zien

Aanvulling op symptomen

Uittreksels over bijkomende onderwerpen die betrekking hebben op de Lyme-borreliose.

Seronegativiteit

Deze uittreksels demonstreren dat de testen voor Lyme-borreliose vals-negatief kunnen zijn.

Persistentie

Deze uittreksels laten zien dat lymeborreliose kan aanhouden of terugkomen ondanks behandeling met antibiotica.

Cysteuze vorm van Bb: Een introductie

Deze uittreksels laten zien hoe Borrelia burgdorferi (Bb) in staat is om behandeling met antibiotica te overleven. Ze beschrijven het vermogen van Bb om te veranderen van een spirocheetvorm naar een ‘cysteuze vorm’ als reactie op ongunstige omstandigheden.

Cysteuze vorm van Bb & andere spirocheten: Geavanceerd

Dit document bevat afbeeldingen en citaten uit studies om te laten zien hoe spirocheten kunnen veranderen naar en van cysteuze vormen.

Cysteuze vormen, L-vormen en Blebs van spirocheten: Een complete bibliografie 1905-2005

Dit document bevat een complete bibliografie van ongeveer 250 studies met informatie/waarnemingen over cysteuze vormen, L-vormen en blebs van spirocheten. Relevante citaten uit de studies zijn inbegrepen.

Peer-Reviewed literatuur persistentie

Een lijst van meer dan 700 peer-reviewed artikelen die het bewijs van persistentie van Lyme en andere door teken overgedragen ziekten ondersteunen.

Rapporten

Rapport Tick-Borne Disease Working Group

Het rapport van de Tick-Borne Disease Working Group, uitgegeven door de HHS (het Amerikaanse ministerie van Volksgezondheid).
Een evenwichtig rapport waarin de stem van diverse partijen verwerkt is, waaronder ook de stem van patiënten. Een rapport dat patiënten en de Lyme materie meer recht doet.

Het TBD subrapport met literatuur over het onderwerp pathogenese, persistentie en behandelstudies

Meer TBD subrapporten inclusief literatuur

Opinie en Discussie

Lyme disease Counterpoint: Long-Term Antibiotic Therapie Improves Persistent symptoms

Door Raphael B Stricker, Andrew Lautin and Joseph J Burrascano. In dit artikel zetten Stricker, Lautin en Burrascano helder uiteen waarin de ILADS-opvattingen verschillen van de IDSA/CBO-opvattingen (zoals de Nedelandse CBO-richtlijn). Dit standpunt wordt puntsgewijs onderbouwd met wetenschappelijke gegevens. Een aanrader.

Lyme Disease: Two Standards of Care

Door Lorraine Johnson, JD, MBA Executive Director, CALDA.
In dit zeer helder geschreven artikel wordt gepleit voor een gedifferentieerd behandelaanbod op basis van twee verschillende evidence based ‘standards of care’ en de keuzevrijheid van patiënten.

Will There Ever Be An Accurate Test for Lyme Disease?

Door Tom Grier, biowetenschapper en auteur van populairwetenschappelijke artikelen en boeken over lymeziekte. Heldere en wetenschappelijk onderbouwde uitleg over de beperkingen van de verschillende testmethodes die bij lymeborreliose worden gebruikt.

lymevereniging

Bel 0900 2100022 (15 cent per minuut). Vanuit het buitenland 0031 85 3001025
Voor de tijden zie: Telefoondienst.