De Lymevereniging is door lymepatiënten opgericht op 11 mei 1994 en is dé belangenorganisatie voor lymepatiënten in Nederland. Het doel van de vereniging is op te komen voor de belangen van de lymepatiënten. Dit doen wij onder andere door te strijden voor goede diagnose en behandeling, maar ook door mensen te ondersteunen in hun strijd tegen (chronische) lyme en alles wat daarbij komt kijken. Daarnaast ziet de Lymevereniging het als haar doel om met goede informatie besmetting te voorkomen en mensen bewust te maken van de gevaren van de ziekte van Lyme. Wij willen een vereniging zijn waar elke lymepatiënt zich thuis voelt. Jouw belangen als patiënt staan bij ons voorop!

Strijd ook mee

Door te doneren ondersteun jij onze missie. Zo kunnen wij trainingen en evenementen organiseren om lymepatiënten bij te staan, maar ook meer mensen bereiken door campagnes op te zetten om Nederland bewust te maken van de gevaren van Lyme.

Wat is de visie van de Lymevereniging?

Samen met onze leden willen wij als Lymevereniging zorgen voor een aanzienlijke verbetering van de diagnose en behandeling van lyme en co-infecties in Nederland. De lyme-diagnose wordt vaak gemist, chronische lyme wordt meestal niet serieus genomen en co-infecties krijgen vrijwel geen aandacht. De Lymevereniging streeft naar het oplossen van deze problematiek en doet dat samen met relevante partijen en organisaties.

Lees meer over onze visie
Het huidige bestuur van de Lymevereniging

Wat doet de Lymevereniging?

Onze strijd om tot verbetering te komen is geen sprint, maar een marathon. In onze strijd richten wij ons op drie pijlers: informeren, bijstaan en belangen behartigen. Lees hieronder meer over onze missie en strategie en hoe wij die uitvoeren. Samen sterk!

Lees meer over onze missie
Strategie

Hoe wij ons doel bereiken?

Het behalen van onze missie en uitvoeren van de visie hangt samen met onze strategie. Het is niet eenvoudig om voor verandering te zorgen. Daar moet een goede gedachte en actief plan achter zitten. Hierbij richten we ons op drie pijlers: informatie, belangen en contact. Daarnaast gaan we samenwerkingen aan waar dit relevant is en zijn we bezig met het oprichten van een onafhankelijk Lymefonds om fondsen te werven voor nieuw onderzoek. Ook richten we ons op het werven van leden, zodat we onze stem en invloed kunnen vergroten om zo de positie van lymepatiënten in Nederland te verbeteren.

Lees meer over onze strategie

Wie is de Lymevereniging?

De Algemene Ledenvergadering (ALV) is het hoogste orgaan van de Lymevereniging. Zij bepaalt het beleid en benoemt en controleert het bestuur van de vereniging.

Het bestuur geeft leiding aan de vereniging en heeft de taak het beleid te realiseren. Zij bestaat uit minimaal 3 en maximaal 7 leden en wordt benoemd op de ALV.

Lees meer en leer ons huidige bestuur kennen

Jaarverslagen

Door onze inzet hebben we de afgelopen jaren veel bereikt. Als Lymevereniging strijden we voor betere diagnose en behandeling waarbij de patiënt centraal staat. Hiernaast richten we ons op voorlichting en het vergroten van de bekendheid van de ziekte van Lyme.

We verantwoorden graag hoe we werken. Elk jaar doen we dat in ons sociaal jaarverslag en ons financieel jaarverslag. Daarnaast publiceren we elk jaar ons beleidsplan voor het komende jaar waarin we beschrijven waar wij ons op richten in dat jaar.

Plannen en verslagen

Samen maken we het verschil

Heb jij, net zoals duizenden andere mensen in Nederland, de ziekte van Lyme? Je staat er niet alleen voor. De Lymevereniging komt op voor jouw belangen. Wij strijden voor betere zorg. We geven mensen met de ziekte van Lyme een stem. Zo praat jij letterlijk mee over onderzoek, projecten en aanpak. Meehelpen? Kijk op de pagina ‘Vrijwilliger worden‘naar de mogelijkheden. Samen sterk

Certificering

De Lymevereniging heeft een ANBI status (RSIN 816054605) en is door het CBF erkend als fondswervende organisatie.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Wil jij op de hoogte blijven van het laatste nieuws rondom de Lymevereniging? Meld je dan nu aan voor onze nieuwsbrief. Lees updates over speciale gebeurtenissen, onze evenementen en bijeenkomsten en de nieuwste ontwikkelingen op medisch gebied.