tekenbeet_lyme

De teek die met een tekenbeet de ziekte van Lyme kan veroorzaken, lijkt een beetje op een spinnetje.

Hoe kun je het best de ziekte van Lyme voorkomen? De ziekte van Lyme wordt veroorzaakt door een beet van een teek, een klein spinachtig beestje dat kleiner dan een millimeter kan zijn. Teken leven in het struikgewas, in het gras en op de grond. Dus als je door de natuur loopt, kan een teek gemakkelijk op je lichaam ‘overstappen’.

Eenmaal op je lichaam zoekt de teek een (warm) plekje op je huid. Vaak in je oksel, in je knieholte, in je liezen of in je nek, maar de teek kan ook op andere plaatsen op je huid zitten. Daar bijt hij zich vast en zuigt bloed uit je lichaam. Samenvattend: Als de teek besmet is met de Borrelia-bacterie, kan deze bacterie dus in je lichaam komen en dat kan de ziekte van Lyme veroorzaken.

De Ziekte van Lyme voorkomen in drie stappen

lyme_voorkomen

Gebruik de tekenkaart om een teek veilig te verwijderen.

Hoe kun je nu het beste voorkomen dat je de ziekte van Lyme krijgt? Hieronder de belangrijkste stappen.

1. Draag beschermende kleding om te voorkomen dat je gebeten wordt.
  2. Doe binnen 24 uur de tekencheck na een risicovolle activiteit.
  3. Als je een teek vindt, verwijder hem dan meteen.

Risicovolle activiteiten

• Wandelen
  • Mountainbiken
  • Paardrijden
  • Tuinieren
  • Kamperen
  • Buitenspelen

Bij al deze activiteiten is het goed om je bewust te zijn van het risico op een tekenbeet. Teken zijn het gehele jaar actief, zo blijkt uit de site van tekenradar, maar vooral in de periode van april tot en met september worden de meeste teken waargenomen. Houd dus vooral in die periode rekening met de teek.

Risicovolle beroepen

• Boswachter en andere boswerkers
  • Politie

Hopelijk kun je met deze tips de ziekte van Lyme voorkomen.

Ontvang hier alle tips om lyme te voorkomen!

nvlp_logostko_fc2

Bel 0900-2100022 (15 cent per minuut)
Tijden: ma. van 19.00u-22.00u, di.van 09.00-12.00u,
wo. van 19.00-22.00u, vrij. van 14.00u-16.30u