Kinderen lopen een groter risico dan volwassenen om de ziekte van Lyme op te lopen. Kinderen brengen vaak meer tijd buiten door en weten vaak niet dat teken besmet kunnen zijn met de Lymeborreliose-bacterie. Ze weten vaak ook niet hoe teken eruitzien en welke gebieden zij moeten vermijden.

Wisselende klachten

Kleine kinderen kunnen hun klachten vaak niet goed benoemen. Soms zullen zij niet in de gaten hebben dat verschijnselen als bijvoorbeeld tintelingen, oorsuizen, dove plekken en andere klachten niet normaal zijn. Hierdoor zullen zij hun klachten niet melden. Er kan nogal eens ten onrechte de conclusie getrokken worden dat kinderen klagen om aandacht te krijgen. Dat het klachtenbeeld bovendien heel wisselend kan zijn en per dag of zelfs per uur kan verschillen, kan het stellen van een diagnose bemoeilijken. Het maakt het voor ouders en artsen extra moeilijk om kinderen te begrijpen. Onderzoekers hebben gevonden, dat Lymeborreliose de oorzaak kan zijn van het ontstaan van een op ADHD lijkende beeld. In het bijzonder bij tieners kunnen plotseling psychologische problemen ontstaan zoals depressie.

Meest voorkomende symptomen van een infectie bij jonge patiënten:

• Griepachtige verschijnselen (moe, veel slapen)
• Overgevoelig voor licht
• Maag- en buikklachten
• Hoofd,- keel,- rug, -en spierpijn
• Tintelingen, dove plekken in/op ledematen
• Gehoor- en gezichtsproblemen die kunnen komen en gaan

• Snel vermoeid en niet meer willen deelnemen aan lichamelijke activiteiten

• Ernstige verzwakking of invaliditeit
• Cognitieve problemen zoals: concentratie-, denk- en geheugenproblemen

• Leer- en/of gedragsproblemen
• Lang niet altijd ontwikkelen kinderen een rode vlek/ring op de huid (EM-huiduitslag). Ouders van kinderen met Lyme kunnen voor informatie terecht bij ouders@lymevereniging.nl