Over Lyme

Preventie

Teken zijn het hele jaar actief. Preventie is daarom het hele jaar door noodzakelijk.

Het is niet eenvoudig een tekenbeet te voorkomen, maar het is belangrijk dat je alles doet om de ziekte van Lyme en andere tekenbeetziekten niet te krijgen. Hier vind je alles wat je moet weten om een tekenbeet te voorkomen.

Tips tegen Teken(beten)

• Kleed je zo goed mogelijk voor een bezoek aan de natuur. Draag een lange broek, met de broekspijpen in de sokken, kleding met lange mouwen, goed gesloten schoeisel en een hoofddeksel. Op lichtgekleurde kleding zijn teken beter zichtbaar.
  • Blijf op de paden en vermijd het om door struiken en planten te lopen waarop misschien teken zitten te wachten op een gastheer.
  • Gebruik een tekenwerend middel als DEET 40 of 50%, Tea tree olie of draag geïmpregneerde kleding als je door werk vaak of lange tijd in de natuur moet zijn.
  • Neem een douche om eventuele loszittende nimfen en teken af te spoelen.
  • Was gedragen kleding uit of stop die in de droger op de warmste stand. Er is melding geweest dat teken kunnen achterblijven in het stoffilter van de droger, maar een wasbeurt kunnen overleven: https://www.ars.usda.gov/news-events/news/research-news/2007/ticks-don146t-come-out-in-the-wash/
  • Controle van het lichaam op teken, vooral nimfen, na een wandeling of kamperen in een natuurgebied is noodzakelijk. Het is echter gebleken, dat steeds meer mensen ook in hun directe omgeving, bijvoorbeeld in eigen tuin, gebeten worden. Eén derde van de tekenbeten die gemeld worden bij www.tekenradar.nl zijn opgelopen in de eigen tuin.
  • De kans dat een teek de ziekte van Lyme en/of co-infectie(s) overbrengt, neemt toe met de duur die de teek vastzit in de gastheer. Zo snel mogelijk en op de juiste manier de teek is dus belangrijk; hiervoor zijn diverse hulpmiddelen beschikbaar. Uit onderzoek blijkt dat besmetting mogelijk is binnen 24 uur.
  • Noteer een opgemerkte tekenbeet in je agenda, zowel de datum als de plaats van de tekenbeet. Meld de tekenbeet bij je huisarts, zodat deze opgenomen wordt in je medisch dossier.
  • Wees alert op het ontstaan van een rode vlek/kring rondom de tekenbeet (Erythema Migrans) of elders op je lichaam en op gezondheidsklachten. Ga bij het ontstaan van een rode vlek/kring of gezondheidsklachten zonder rode vlek/kring direct naar je huisarts voor antibiotica. De helft van de lymepatiënten geeft aan geen rode vlek gezien of gehad te hebben.
  • Inenting tegen lymeziekte of andere tekenbeetziekten is nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk in te enten tegen FSME. Meer informatie is te vinden op TravelClinic.nl.

Tekenverwijderkaart

Bij ons bestel je een handige Tekenverwijderkaart, zodat zelfs de kleinste teek goed bekeken kan worden. Het is een handig instrument voor lyme preventie. De kaart heeft de grootte van een bankpas en is daardoor makkelijk in je portemonnee mee te nemen.

Je bestelt de Tekenkaart in onze webshop!

De Tekenkaart is een praktisch hulpmiddel bij de verwijdering van teken. Anders dan de traditionele tekentang is de mogelijkheid om de teek samen te knijpen of te verdrukken niet aanwezig.

De tekenkaart zorgt er verder voor dat het besmette bloed van de teek niet terugvloeit in het slachtoffer. De kaart heeft ook een inkeping om nimfen en wespenangels te verwijderen.
Daarnaast kan de tekenkaart ook bij huisdieren worden gebruikt.

De kaart is voor €3,- per stuk en een minimale afname van twee kaarten, excl. verzendkosten, te bestellen. De Lymevereniging rekent geen BTW. Met je bestelling steun je ook nog eens de Lymevereniging!

Voor meer informatie over de Tekenkaart kun je terecht bij: voorlichting@lymevereniging.nl

Voor meer informatie over de bestelling kun je terecht bij: ledenadministratie@lymevereniging.nl

Preventie
Hoe verwijder je een teek?

Preventie bij huisdieren

Het is ook van belang je huisdier het hele jaar door regelmatig te controleren op teken. In elk geval na een verblijf in de natuur. Dieren kunnen ook ziek worden door tekenbeten! Symptomen kunnen zich anders uiten bij dieren. Babesia kan zelfs dodelijk zijn voor een hond. Voorkeursplaatsen voor beten zijn vooral rond of in de oren, onder de staart, tussen de poten, buik, kop en nek en tussen de tenen. Tref je een teek aan, dan dient deze op dezelfde manier als bij mensen verwijderd te worden.

Er zijn diverse middelen beschikbaar om je dier preventief te behandelen tegen tekenbeten. Informeer hiervoor bij een dierenspeciaalzaak of bij je dierenarts. Ga ook naar een dierenarts indien je huisdier klachten heeft na een tekenbeet of als je meer informatie wilt over tekenbeetziekten.

De controle van je huisdier is ook van belang voor jezelf en je huisgenoten. Via een hond of kat kunnen teken overlopen op mensen. Bij een aai of een knuffel is dat zo gebeurd. Ook als je preventieve middelen gebruikt, blijft controle dus belangrijk. Je zult de eerste niet zijn die via het huisdier een tekenbeet oploopt!