Download de Teek Away App

De app ‘Teek Away’ van de Lymevereniging biedt een complete en eenvoudige ondersteuning bij het informeren over en verwijderen van teken(beten). Nadat je gegevens van een opgelopen tekenbeet hebt ingevoerd, krijg je regelmatig een herinnering om jezelf te controleren op eventuele symptomen van Lyme en andere tekenbeetziekten. Dit kan voor meerdere personen en tekenbeten.

De extra ‘teken-check-functie’ helpt je herinneren jezelf te controleren op de aanwezigheid van teken nadat je in het groen bent geweest.

Download: de Teek Away App voor Apple
Download: de Teek Away App voor Android

Tekenverwijderkaart

U kunt bij ons een handige Tekenverwijderkaart met loep bestellen, zodat zelfs de kleinste teek goed bekeken kan worden. De kaart heeft de grootte van een bankpas en is daardoor makkelijk in uw portemonnee mee te nemen.

U kunt de Tekenkaart bestellen in onze webshop

Tekenkaart

De Tekenkaart is een praktisch hulpmiddel bij de verwijdering van teken. Anders dan de traditionele tekentang is de mogelijkheid om de teek samen te knijpen of te verdrukken niet aanwezig.

De tekenkaart zorgt er verder voor dat het besmette bloed van de teek niet terug vloeit in het slachtoffer. De kaart heeft ook een inkeping om nimfen en wespenangels te verwijderen.
Tevens kan de tekenkaart ook bij huisdieren worden gebruikt.

Deze kaart is voor € 5 per stuk en een minimale afname van twee kaarten, excl. verzendkosten, te bestellen. De Lymevereniging rekent geen BTW. Met uw bestelling steunt u ook de Lymevereniging!

Voor meer informatie over de Tekenkaart kunt u terecht bij: voorlichting@lymevereniging.nl

Tips tegen Teken(beten)

• Kleed je zo goed mogelijk voor een bezoek aan de natuur. Draag een lange broek, met de broekspijpen in de sokken, kleding met lange mouwen, goed gesloten schoeisel en een hoofddeksel.
  • Gebruik een tekenwerend middel als DEET 40 of 50%, Tea tree olie of draag geïmpregneerde kleding als u door werk vaak of lange tijd in de natuur moet zijn.
  • Neem een douche om eventuele loszittende nimfen en teken af te spoelen.
  • Was gedragen kleding uit of stop die in de droger op de warmste stand. Teken schijnen dat niet te overleven.
  • Controle van het lichaam op teken, vooral nimfen, na een wandeling of kamperen in een natuurgebied is noodzakelijk. Het is echter gebleken, dat steeds meer mensen ook in hun directe omgeving, bijvoorbeeld in eigen tuin, gebeten worden. De kans dat een teek Borrelia burgdorferi overbrengt, neemt toe met de duur die de teek vastzit in de gastheer. Zo snel mogelijk en op de juiste wijze verwijderen van een teek is dus belangrijk; hiervoor zijn diverse hulpmiddelen in de handel.
  • Noteer een opgemerkte tekenbeet in uw agenda, zowel de datum als de plaats van de tekenbeet. Wees alert op het ontstaan van een rode kring of vlek rondom de tekenbeet (Erythema Migrans) of elders op uw lichaam, en op gezondheidsklachten. Ga bij het ontstaan van een rode kring of vlek of gezondheidsklachten zonder rode kring of vlek direct naar uw huisarts.
  • Inenting tegen Lymeziekte of andere tekenbeetziekten is nog niet mogelijk. Wel is het mogelijk in te enten tegen FSME. Meer informatie is te vinden op TravelClinic.nl.

Preventie bij huisdieren

Het is van belang ook uw huisdier het hele jaar door regelmatig te controleren op teken. In elk geval na een verblijf in de natuur. Dieren kunnen ook ziek worden door tekenbeten! Voorkeursplaatsen zijn vooral rond of in de oren, onder de staart, tussen de poten, buik, kop en nek en tussen de tenen. Treft u een teek aan, dan dient deze op dezelfde manier als bij mensen verwijderd te worden.

Er zijn diverse middelen in de handel om uw dier preventief te behandelen tegen tekenbeten. Informeer hiervoor bij een dierenspeciaalzaak of bij uw dierenarts.

De controle op uw huisdier is ook van belang voor uzelf en uw huisgenoten. Via hond of kat kunnen teken overlopen op mensen. Bij een aai of een knuffel is dat zo gebeurd. Ook als u preventieve middelen gebruikt, blijft controle dus belangrijk. U zult de eerste niet zijn die via het huisdier een tekenbeet oploopt!

nvlp_logostko_fc2

Bel 0900-2100022 (15 cent per minuut)
Tijden: ma. van 19.00u-22.00u, di.van 09.00-12.00u,
wo. van 19.00-22.00u, vrij. van 14.00u-16.30u