Veel scholen en Scouting- en natuurclubs gaan op kamp en trekken eropuit en gaan de natuur in. Speurtochten door de bossen of de duinen, picknicken, droppings en dergelijke maken vaak deel uit van deze uitstapjes, die zowel in Nederland als in het buitenland georganiseerd worden.

Bij de Lymevereniging komen jaarlijks meldingen binnen van scholen of begeleiders die melden dat tijdens deze schoolkampen kinderen onder de teken zitten. Het is geen uitzondering dat alle leerlingen bij dergelijke uitjes tekenbeten oplopen.

Preventie

De Lymevereniging adviseert de scholen om preventieve maatregelen te nemen en de adviezen van de GGD op te volgen: goed sluitende kleding, insectenwerende middelen en elke avond een grondige controle op teken bij elke leerling. Het is belangrijk te weten dat ook ondanks goede preventie tekenbeten vaak onopgemerkt blijven. Het is daarom goed voorafgaand aan uitstapjes informatie en materiaal te geven, zodat de deelnemers en ouders/verzorgers op de hoogte zijn van de problematiek en weten wat ze doen moeten in het geval van een tekenbeet en/of besmetting.

Folders en informatiemateriaal zijn verkrijgbaar bij de GGD, het RIVM en de Lymevereniging.

Symptomen

Wanneer tijdens het (school)kamp een deelnemer griepachtige verschijnselen krijgt of rondom de tekenbeet een rode ring of vlek (Erythema Migrans) ontstaat, moeten de verantwoordelijke leerkrachten of begeleiders alert zijn en meteen een arts raadplegen. De deelnemer dient dan direct behandeld te worden met antibiotica. Slechts de helft van de patiënten krijgt een rode ring of vlek. Een tekenbeet, maar geen EM-huiduitslag, betekent dus niet dat er geen besmetting kan hebben plaatsgevonden. Bovenstaande verschijnselen kunnen ook later optreden. Ook hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn, een onverklaarbare vermoeidheid, concentratiestoornissen of andere klachten na een tekenbeet kunnen duiden op de ziekte van Lyme.

Registratie tekenbeten

Een registratie van een opgelopen tekenbeet (tekenbeten) kan met het Tekenregistratieformulier. Hier kan exact worden aangegeven waar de teek zat. Met dit formulier kunnen de ouders/verzorgers geïnformeerd worden, waarna een bezoek aan de huisarts wordt aanbevolen.

Presentaties en informatiemateriaal

De Lymevereniging verzorgt presentaties op scholen of jeugdclubs en dergelijke. Voor meer informatie hierover of voor het aanvragen van informatiemateriaal kunt u telefonisch mailen: voorlichting@lymevereniging.nl

nvlp_logostko_fc2

Bel 0900-2100022 (15 cent per minuut)