Scholen & Lyme

Bij de Lymevereniging komen jaarlijks meldingen binnen van scholen of begeleiders die melden dat tijdens deze schoolkampen kinderen onder de teken zitten. Het is geen uitzondering dat vrijwel alle leerlingen bij dergelijke uitjes tekenbeten oplopen. De ziekte van Lyme behoort echter tot één van de risico’s. Tevens worden er tegenwoordig steeds vaker groene speelplaatsen gemaakt bij scholen en kinderdagverblijven. Preventieve maatregelen kunnen hierdoor iedere dag van belang zijn.

Preventie

De Lymevereniging adviseert scholen en scoutingclubs om preventieve maatregelen te nemen. Gebruik insectenwerende middelen en draag goed sluitende- het liefst lichte kleding. Doe iedere avond een grondige tekencontrole bij iedere leerling. Zie meer informatie en tips op deze website onder ‘preventie’.

Controleer tijdens de tekencheck eerst de kleding en daarna het lichaam. Soms kunnen hulpmiddelen uitkomst bieden zoals een kledingroller, zaklamp of vergrootglas om te kijken of er sprake is van losse teken of een tekenbeet. Larven en nimfen zijn erg klein waardoor ze vaak over het hoofd worden gezien. Mocht er sprake zijn van een tekenbeet, verwijder de teek dan zo snel mogelijk met behulp van een tekenkaart of tekentang. Tekenkaarten zijn te koop via onze website.

Het is echter belangrijk om te weten, dat ondanks de goede preventiemaatregelen tekenbeten nog vaak onopgemerkt blijven. Het is daarom verstandig om voorafgaand aan de uitstapjes de ouders en/of verzorgers te voorzien van informatie betreft de problematiek en informatie over wat te doen in het geval van een tekenbeet en/of besmetting.

Folders en informatiemateriaal zijn verkrijgbaar bij de GGD, het RIVM en de Lymevereniging.

Symptomen

Mocht er tijdens het (school)kamp een leerling griepachtige verschijnselen krijgen, of ontstaat er rondom de tekenbeet een rode kring of vlek (ook wel Erythema Migrans genoemd), dan moeten de verantwoordelijke leerkrachten of begeleiders alert zijn en direct de ouders en een arts raadplegen. De leerling dient dan direct behandeld te worden met antibiotica. Belangrijk om te weten is dat slechts de helft van de patiënten een rode kring of vlek krijgt. Een tekenbeet, maar geen EM-huiduitslag, betekent dus niet dat er geen besmetting kan hebben plaatsgevonden. Let op! Klachten kunnen ook weken, maanden of jaren later optreden en kunnen per persoon en dag verschillend zijn. Klachten die kunnen duiden op de ziekte van Lyme zijn onder andere: hoofdpijn, spier- en gewrichtspijn, onverklaarbare vermoeidheid, concentratiestoornissen en/of andere symptomen. Zie hier de symptomenlijst.

Presentaties en informatiemateriaal

De Lymevereniging verzorgt presentaties op scholen, scoutingclubs en dergelijke. Voor meer informatie hierover of voor het aanvragen van informatiemateriaal kunt u mailen naar: voorlichting@lymevereniging.nl