Het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum is ontstaan vanuit een burgerinitiatief van Lymepatiënten. De afgelopen jaren hebben het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM), de Nederlandse vereniging voor Lymepatiënten (NVLP), het Academisch Medisch Centrum (AMC) en het Radboudumc hard gewerkt om tot een gezamenlijk beleidsplan voor 2017-2020 te komen. Met de toegezegde € 2,5 miljoen van Minister Schippers van Volksgezondheid, Welzijn en Sport worden onder andere projecten gefinancierd, wetenschappelijk onderzoek en algemene kosten voor de ondersteuning van het centrum, communicatie en voorlichting over de ziekte van Lyme.

Beleidsplan en vragen

Voor het uitgebreide beleidsplan van het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum klik hier. We krijgen diverse vragen over het Nederlands Lymeziekte-expertisecentrum. U vindt ze in het overzicht overzicht vragen en antwoorden.

Burgerinitiatief Betere diagnose- en behandelmogelijkheden ziekte van Lyme

Het Burgerinitiatief Betere diagnose- en behandelmogelijkheden ziekte van Lyme is een burgerinitiatief dat in januari 2009 werd gestart door dr.ir. Diana Uitdenbogerd onder de vlag van de Nederlandse Vereniging voor Lymepatiënten (NVLP)[1] en later tevens werd ondersteund door de Stichting Tekenbeetziekten.
Doel van het burgerinitiatief was het bij de politiek onder de aandacht brengen van de diagnose- en behandelproblematiek met betrekking tot de ziekte van Lyme.[2][3] Het werd op 15 mei 2014 behandeld in de Tweede Kamer en kreeg unanieme steun.

Meer lezen

Bronnen, noten en/of referenties

1. ↑ http://www.lymevereniging.nl/ tabblad ‘petitie
2. ↑ http://ziektevanlyme.petities.nl/