Breaking news

Belangrijke stap voor de beoordeling van lymepatiënten bij het UWV!

Eerder wees de Nederlandse Lyme Monitor van de Lymevereniging al uit: beoordeling van lyme door bedrijfsartsen, UWV-keuringsartsen en bijstandsambtenaren lijkt volstrekt willekeurig. Velen lymepatiënten hebben helaas erg vervelende ervaringen met het UWV waarin ze niet worden erkend, geloofd en hun recht op inkomen verliezen. Mede daarom organiseren wij ook UWV trainingen zodat lymepatiënten zich hiertegen kunnen wapenen.

Belangrijke stap voor de beoordeling van lymepatiënten bij het UWV!

Naast het organiseren van training strijden wij natuurlijk ook voor structurele verandering van het beleid en daar is deze week een belangrijke stap in gezet. De Tweede Kamer heeft namelijk zojuist een belangrijke motie aangenomen van Tweede Kamerlid Bart van Kent van de SP om deze willekeur tegen te gaan. De hele motie staat in de afbeelding.

Hierin verzoekt de Tweede Kamer de regering om in samenwerking met o.a. patiëntenorganisaties een protocol te maken zodat moeilijk objectiveerbare ziektes zoals lyme door het UWV bij keuringen worden erkend en serieus wordt genomen. Als Lymevereniging werken we hier uiteraard graag aan mee!
Motie Tweede Kamer