Actueel

Ben jij onze nieuwe voorzitter, secretaris of algemeen bestuurslid?

De Lymevereniging is opzoek naar enthousiaste mensen die het bestuur komen versterken.

De Lymevereniging heeft ruim 2.100 leden. Op de foto uit 2019 zie je de energie van onze vereniging, in dit geval tijdens een mediatraining. Met de Nederlandse Lyme Monitor hebben we duidelijk in kaart gebracht: de gezondheid, de zorg, behandeling en kwaliteit van leven van chronische lymepatiënten zijn erbarmelijk. Tientallen vrijwilligers zetten zich in om op te komen voor de belangen van patiënten met lyme en andere tekenbeetziekten, we bieden informatie en contactmogelijkheden aan lymepatiënten en hun naasten en we doen aan lymepreventie. Bestuursleden worden bij de Lymevereniging voor drie jaar gekozen. Voorzitter Fred Verdult heeft ervoor gekozen om zich niet voor een tweede termijn beschikbaar te stellen, omdat hij zich de komende jaren gaat concentreren op het Lymefonds. Lidewij Boeken, Dik den Hollander en Miranka Mud blijven wel bestuurslid. Kom jij dit team versterken?

De Lymevereniging draait op de inzet van tientallen vrijwilligers. We worden ondersteund door een administratiekantoor, dat onder andere de ledenadministratie en financiële administratie voor ons doet. Daarnaast wordt de Lymevereniging ondersteund door enkele freelancers, bijvoorbeeld voor het notuleren van bestuursvergaderingen en voor het organiseren van trainingen.

Bestuurslid zijn van de Lymevereniging is een vrijwilligersfunctie. Natuurlijk worden je reiskosten en de andere kosten die je maakt vergoed. Het bestuur vergadert nu elke vier tot zes weken. In coronatijd vinden bestuursvergaderingen plaats via Zoom. Vóór coronatijd kwamen de bestuursleden fysiek bij elkaar om te vergaderen. Als het bijvoorbeeld vanwege de gezondheid voor een bestuurslid niet mogelijk is om fysiek deel te nemen, kan men via Zoom toch aan de bespreking meedoen.

Profiel bestuursleden

• Je bent goed bekend met de problematiek van (chronische) lyme. De voorzitter en de meerderheid van de bestuursleden hebben of hadden zelf chronische lyme of hebben een partner, kind, ouder, broer of zus die chronische lyme heeft of had.
  • Je onderschrijft het meerjarenbeleidsplan van de Lymevereniging.
  • Je kunt goed samenwerken.
  • Je kunt goed communiceren en je durft je uit te spreken.
  • Je hebt een helicopterview en je kunt in het belang van de Lymevereniging denken.
  • Je bent pragmatisch.

Aanvullend voor de voorzitter

• Als voorzitter zit je de vergaderingen voor: de algemene ledenvergadering en de bestuursvergaderingen.
  • Je bent een verbindende factor binnen het bestuur, naar de andere vrijwilligers, leden en naar de buitenwereld.

Aanvullend voor de secretaris

• Als secretaris heb je onder andere als taken om samen met de voorzitter de agenda van bestuursvergaderingen voor te bereiden, deze vergaderingen te notuleren (of een freelancer die dit doet te begeleiden) en coördineer je binnen het bestuur het maken van de jaarplannen, jaarverslagen en meerjarenplannen.

Aanvullend voor het algemeen bestuurslid

• Als algemeen bestuurslid denk je mee over alle onderwerpen die in het bestuur aan de orde komen. Daarnaast heb je een eigen aandachtsgebied, om enkele voorbeelden te noemen: de uitkeringsproblematiek of voorlichting. Als je zelf affiniteit hebt met een bepaald aandachtsgebied en je wilt je daarop graag concentreren, zetten we alles op alles om ervoor te zorgen dat dit ook je aandachtsgebied in het bestuur wordt.

Heb je vragen?

Stuur een e-mail met als onderwerp ‘vragen bestuurslid’ naar info@lymevereniging.nl. Als je je telefoonnummer doorgeeft en ook de tijden waarop je bereikbaar bent, neemt een bestuurslid contact met je op.

Heb je belangstelling?

Stuur dan uiterlijk woensdag 17 maart een brief per e-mail met je motivatie en cv naar het bestuur: info@lymevereniging.nl met als onderwerp ‘belangstelling bestuur’. Je ontvangt een reactie en/of je wordt uitgenodigd voor een gesprek via Zoom met de huidige bestuursleden op donderdagmiddag 25 maart (als je dan niet kunt maken we in overleg een andere afspraak).

Ben jij onze nieuwe voorzitter, secretaris of algemeen bestuurslid?