De ziekte van Lyme kan fataal aflopen

Een 17-jarige jongen stierf aan een hartinfectie door een tekenbeet die hij niet had opgemerkt.

Actueel

Joseph Elone is een van de weinige gedocumenteerde Amerikanen die is overleden aan de ziekte van Lyme. Hoeveel fatale ziektegevallen door de ziekte van Lyme onopgemerkt blijven en niet geregistreerd worden, is onbekend. Ten minste negen andere mensen zijn gestorven aan de moeilijk te detecteren hartinfectie in de VS, maar het zal misschien snel stijgen omdat het opwarmende klimaat meer regio’s van de VS tot vruchtbare voedingsbodem maakt voor geïnfecteerde teken.

Op 17-jarige leeftijd stortte Joseph in bij zijn huis in Poughkeepsie, New York, en stierf uren later na een periode van iets langer dan een maand waarin hij milde symptomen had zoals lichte koorts, pijn, vermoeidheid, gastro-intestinale symptomen, hoest en keelpijn. Het eerste doktersonderzoek suggereerde dat Joseph verkouden was. De arts schreef water en rust voor. Joseph werd alleen maar zieker. Hij voelde zich licht in het hoofd en wazig en werd gevoelig voor fel licht. Dus keerde hij terug naar de kinderarts, die bloedonderzoeken uitvoerde, waaronder een test om te controleren op de ziekte van Lyme.

De resultaten waren slechts voorlopig, het kan soms enkele weken duren voordat er antistoffen tegen de lymebacterie in bloedtests verschijnen*, maar ze waren negatief voor lyme en tal van andere aandoeningen. Een paar dagen later nam zijn moeder Joseph mee naar de apotheek om wat tegen hoestbuien te krijgen vanwege zijn verslechterende luchtwegklachten. Toen ze terugliepen naar het huis, stortte hij in. Hij werd met spoed naar een ziekenhuis gebracht, waar artsen hem probeerden te stabiliseren en vervolgens naar een ander ziekenhuis overgebracht. Hij stierf de volgende ochtend. Hij had geen tekenen van tekenbeten en geen kenmerkende huiduitslag van de ziekte van Lyme.

Na maanden van autopsies vonden medische onderzoekers sporen van Borreliabacteriën in zijn longen, de lever, de hersenen en in het hartweefsel en bleek lymecarditis zijn doodsoorzaak. Deskundigen voorspellen dat de ziekte van Lyme, in al zijn uitingsvormen, exponentieel vaker voorkomt in de VS naarmate het klimaat warmer wordt.

De International Lyme and Associated Diseases Society (ILADS) wil artsen meer vrijheid geven in de klinische criteria om de diagnose lyme te stellen en een patiënt een antibioticabehandeling te geven, vooral gezien de voorspelling dat steeds meer mensen de verwoestende en soms dodelijke ziekte oplopen.

Bron

*Lymevereniging: Ook in late/chronische ziektestadia kan de bloedtest fout-negatief zijn.

Joseph Elone, 17 jaar.