Week van de Teek 2020

Preventie campagne

Tijdens de week van de Teek 2020 hebben wij volop ingezet op tekenpreventie. Wij vinden het erg belangrijk dat iedereen zich in Nederland bewust wordt hoe je jezelf kan beschermen tegen teken, maar ook wat de gevolgen van een tekenbeet kunnen zijn. Want een teek, kan je tekenen voor het leven.

Preventiecampagne van de Lymevereniging

Op deze pagina lees je de belangrijkste punten die jij moet weten met betrekking tot teken(beten) en de ziekte van Lyme. Liever luisteren? Bekijk dan de video.

Help je mee?
Vind jij het ook belangrijk dat er meer bewustzijn is rondom de gevaren van teken(beten) en de ziekte van Lyme? Download dit document, en deel het op social media of print deze uit en hang het ergens zichtbaar op. (Denk aan bibliotheek, raam, supermarkt prikbord etc).
Deel je iets op social media? Vergeet niet de hashtag #dontteektherisk te gebruiken en ons te taggen met @lymevereniging, zodat wij het kunnen zien en delen.

Media & Lyme
Veelgestelde vragen over teken

#Dontteektherisk

Waar komen teken voor?

• Teken komen in het hele land voor: in bos, park, hei en duinen, maar ook in je eigen tuin.
  • Teken zitten in de buurt van bomen en struiken, in hoog gras en tussen dode bladeren.

Hoe kun je ziek worden door een teek?

Teken kunnen zich vastbijten in je huid. Van een tekenbeet kun je ziek worden. Steeds meer teken in Nederland dragen de bacterie met zich mee die bij mensen de ziekte van Lyme kan veroorzaken. Er zijn ook steeds meer teken die tal van andere ziekteverwekkers met zich meedragen.

Wanneer kun je door een teek worden gebeten?

Je loopt de meeste kans op een tekenbeet in de lente en zomer, maar vanwege de klimaatverandering tegenwoordig ook in de herfst en winter.

Wat kun je doen om een tekenbeet te voorkomen?

• Blijf op de paden. Vermijd struiken.
  • Spray jezelf en kinderen in met een insectenwerend middel zoals DEET.

Teek control als je in het groen bent geweest!

Controleer jezelf en je kinderen op tekenbeten als je in het groen bent geweest. Teken kunnen zich overal vastbijten, maar ze gaan vooral zitten op warme plekjes, zoals liezen, knieholtes, oksels, intieme zones, randen van het ondergoed, achter de oren en rond de haargrens in de nek. Heb je een tekenbeet? Haal de teek snel en op de juiste manier weg. Hoe langer de teek in je huid zit, hoe groter de kans dat hij ziekteverwekkers overdraagt. Maar ook als de teek er minder dan 24 uur zit kan deze al ziekteverwekkers overdragen!

Hoe verwijder je een teek?

Na het vinden van een teek op je lichaam moet deze zo snel mogelijk verwijderd worden. Knijp de teek niet fijn of bezorg de teek geen ander ongemak, zoals irriteren met alcohol, vingers en zeep. Anders loop je kans dat je juist op dat moment via het bijtwondje lyme oploopt. De teek spuugt als hij geïrriteerd wordt zijn maaginhoud inclusief ziekteverwekkers in jou uit! Je kunt de teek verwijderen met een tekenkaart, bijvoorbeeld te bestellen bij de Lymevereniging: https://lymevereniging.nl/product/tekenkaart/

Help mee om in kaart te brengen waar er meer teken voorkomen: meld je tekenbeet bij www.tekenradar.nl

Wanneer moet je naar de huisarts gaan?

Ga naar de huisarts als je één van de volgende klachten hebt na een tekenbeet:

• Tot drie maanden na een tekenbeet kun je een rode vlek of kring op de plek van de tekenbeet krijgen, die groter wordt. Maar ook zonder rode vlek of kring kun je lyme hebben.
  • In de eerste weken na een tekenbeet: griepklachten, koorts, ernstige vermoeidheid, spierpijn, gewrichtspijn of andere klachten.
  • Klachten kunnen ook pas maanden of jaren later ontstaan. Deze klachten zijn bij iedereen verschillend, bijvoorbeeld gewrichtsklachten, neurologische klachten, hartklachten, huidklachten, ernstige vermoeidheid, pijn en concentratieproblemen.

Als je huisarts denkt dat je de ziekte van Lyme hebt, zal hij of zij antibiotica voorschrijven. De meeste mensen knappen dan volledig op, maar niet iedereen. Hoe eerder je erbij bent, hoe groter de kans dat je na een antibioticakuur geen klachten houdt.

Heb je met een rode vlek of kring altijd de ziekte van Lyme?

Als je een rode vlek of kring hebt, is er geen bloedtest meer nodig. Het is dan zeker dat je besmet bent met de ziekte van Lyme. Je moet dan direct met antibiotica behandeld worden. De rode vlek of kring wordt door artsen soms niet herkend, men ziet de huiduitslag nogal eens aan voor eczeem of een schimmelinfectie. Wees hier alert op. Maar ook zonder rode kring of vlek kun je de ziekte van Lyme hebben. Slechts de helft van de patiënten krijgt zo’n rode vlek of kring.

Hoe betrouwbaar is de uitslag van de lymetest?

Bloedonderzoek op lyme is lang niet altijd betrouwbaar, ook als het maanden of jaren geleden is dat je lyme hebt opgelopen. Het komt geregeld voor dat de test geen lyme kan vaststellen, terwijl iemand toch lyme heeft. Gemiddeld doen mensen er meer dan vier jaar over om tot de lyme-diagnose te komen. Het oordeel van een deskundige arts moet dus altijd doorslaggevend zijn bij het bepalen of je lyme hebt of niet.

Wat kan er gebeuren als je niet merkt dat je door een teek bent gebeten?

Als je niet merkt dat je door een teek bent gebeten of geen actie onderneemt, kun je ernstig ziek worden. Jaarlijks krijgen in Nederland ongeveer 27.000 mensen de ziekte van Lyme. Jaarlijks worden meer dan 2.500 mensen chronisch ziek na een tekenbeet. Velen van hen zijn zo ziek dat ze weinig uit huis komen. De ziekte van Lyme kan in je hele lichaam toeslaan. De bacterie kan verschillende organen aantasten en een grote verscheidenheid aan klachten geven. Bij elke patiënt kunnen de klachten anders zijn. Wanneer een arts geen oorzaak kan vinden voor verschillende symptomen aan meerdere organen, dan moet zeker aan lyme worden gedacht. Wanneer de ziekte niet, onvoldoende of te laat wordt behandeld, kan dit leiden tot chronische lyme en ernstige invaliditeit. Daarom is het belangrijk om er op tijd bij te zijn.