Keuzewijzer Zorgverzekeringen 2023

Houd je dezelfde zorgverzekering of stap je over op een andere? Heb je met je huidige polis nog dezelfde keuze uit zorgaanbieders als vorig jaar? Neem je een aanvullende verzekering, of is de premie te hoog ten opzichte van de vergoedingen? En hoe valt die vergelijking uit wanneer jij je zorgkosten van de belasting kunt aftrekken? Wat is de geschiktste polis voor je partner? En de kinderen? Is een gemeentepolis misschien interessant?

Dit is het moment om aandacht te besteden aan je zorgverzekering. Inmiddels zijn alle premies en pakketten bekend. De premies verschillen per pakket en per zorgverzekeraar. Voor het basispakket betaal je tussen de 125 en 150 euro per maand. In de inhoud van het basispakket zijn enkele kleinere wijzigingen doorgevoerd. De premies zijn gestegen (gemiddeld met zo’n 10 euro), maar de toeslagen ook. Om te blijven verdienen voeren zorgverzekeraars allerlei beperkingen door in hun polissen.

De Werkgroep Juridische Belangenbehartiging van de Lymevereniging maakt jaarlijks de Keuzewijzer Zorgverzekering; daarmee kun je in veertien stappen kiezen wat voor jou de beste zorgverzekering is. Je vindt de pdf hier