Lymevereniging sluit zich aan bij internationaal protest tegen de nieuwe IDSA-richtlijn

Waarom besteedt een organisatie, die is opgericht om zieke mensen te genezen, de Infectious Diseases Society of America, zoveel tijd en moeite om mensen met de ziekte van Lyme de toegang tot goede medische zorg te ontzeggen?

Actueel

In de nieuwe Amerikaanse concept diagnose- en behandelrichtlijn van de IDSA wordt de realiteit van vele ernstig zieke chronische lymepatiënten wereldwijd ontkend. De richtlijn staat je slechts een korte antibioticakuur toe en biedt geen herbehandelingsopties wanneer je symptomen blijft houden. Het laat veel patiënten ongediagnosticeerd, houdt geen rekening met de onbetrouwbaarheid van de testen in alle ziektestadia en negeert het klinische oordeel van artsen.

Conclusie: deze richtlijn heeft een verwoestende impact over de hele wereld en veroordeelt grote aantallen mensen tot levenslange gezondheidsproblemen.

Inhoudelijk commentaar op IDSA-richtlijn

In de afgelopen twee maanden hebben Lorraine Johnson van de Amerikaanse patiëntenvereniging LymeDisease.org en Dr. Betty Maloney van de International Lyme and Associated Diseases Society (ILADS) de nieuwe concept IDSA-richtlijn geanalyseerd en een weerwoord van 58 pagina’s geschreven. Hun commentaar wordt ondersteund door 67 patiëntenorganisaties van 6 landen: VS, Canada, Frankrijk, UK, Australië en Nederland. De Lymevereniging heeft zich aangesloten bij de coalitie om te protesteren tegen de IDSA-richtlijn en is bijgevoegd op de lijst als ondertekenaar.

Nederlandse richtlijn

Al jarenlang vechten lymepatiënten tegen een te star diagnose- en behandelbeleid met ongenuanceerde criteria en aanbevelingen. Hierdoor glippen teveel patiënten door de mazen van het net en worden chronisch ziek. In Nederland kwam er in 2013 een streep door een bereikte consensusrichtlijn, na vijf jaar discussie. Er vond een procedureel onjuist krachtenspel plaats, waarbij de patiënten en hun belangen aan de kant zijn geschoven. De Lymevereniging heeft de CBO-richtlijn 2013 dan ook niet onderschreven. Ook in Amerika is een onacceptabel proces gaande. Patiëntvertegenwoordigers van de officiële Amerikaanse patiëntenvereniging en artsen die veel lymepatiënten behandelen, zijn buiten de richtlijncommissie gehouden. Van een transparant en procedureel juist proces is geen sprake.

Lees hier het artikel.

Lees hier het commentaar op de IDSA-richtlijn.