Actueel

Nogmaals wetenschappelijk aangetoond: lymebacteriën kunnen ondanks langdurige antibioticabehandeling in menselijk lichaam overleven

Veel artsen en onderzoekers gaan er nog steeds vanuit dat na een maand antibiotica alle lymebacteriën uit het lichaam van iemand verdwenen zijn. Ook als je die kuur pas krijgt nadat je al lang geleden lyme hebt opgelopen. Als een lymepatiënt na die antibioticakuur nog klachten heeft, dan zouden dat ‘restklachten’ zijn. Er is echter geen wetenschappelijk bewijs dat alle lymebacteriën na een maand antibiotica allemaal uit iemands lichaam verdwenen zijn.

De afgelopen jaren is er echter wel steeds meer wetenschappelijk bewijs dat lymebacteriën beslist een maand antibiotica kunnen overleven. Dit is eerst aangetoond in laboratoriumbuisjes. Daarna is het aangetoond bij muizen, bij apen en andere diersoorten. Onderzoeker Eva Sapi van de University of New Haven heeft nu weer in grondig onderzoek vastgesteld dat lymebacteriën na langdurige antibioticabehandelingen nog steeds aanwezig kunnen zijn in het menselijk lichaam. Dit nieuwe onderzoek is in het wetenschappelijk tijdschrift ‘Antibiotics’ gepubliceerd.

Onderzoeker Eva Sapi: ‘Ik ben ontzettend trots op deze studie die ik met mijn getalenteerde en gemotiveerde team van University of New Haven heb gedaan. Het onderzoek behelst een Amerikaanse vrouw van 53 jaar die was overleden. Gedurende de 16 jaar dat ze ziek was heeft de patiënt verschillende langdurige antibioticabehandelingen gekregen. We hebben na haar overlijden genetisch materiaal van de lymebacterie in verschillende weefsels van haar lichaam vastgesteld en ook de microscoopbeelden spreken voor zich.

De lymebacteriën werden aangetoond in spiraalvorm, maar ook in de vorm van biofilms, die voor antibiotica moeilijk of niet te bereiken zijn.’ Het is goed om te weten dat dit onderzoek er niet op was gericht om te achterhalen hoe je lyme het beste kunt behandelen. Een belangrijke bevinding van dit nieuwe onderzoek is wel dat het aanwijzingen heeft opgeleverd dat de biofilms een chronische ontstekingsreactie veroorzaken.

Verder biedt dit onderzoek goede aanknopingspunten om de persistentie van de lymebacterie aan te tonen. Bedankt voor dit belangrijke onderzoek, Eva Sapi en team! Dit is een bouwsteen die duidelijk maakt dat een voortdurende infectie met de lymebacterie een centrale rol speelt bij de gezondheidsklachten van chronische lymepatiënten. Een nieuwe stap in marathon!

Bron

Lymebacteriën