Met dit bericht willen wij het ontzettend verdrietige nieuws delen dat Evelien Klein op 26 mei is overleden. Zij is 39 jaar geworden

In 2011 begonnen verschillende gezondheidsklachten Evelien haar leven langzaam over te nemen, in 2015 kwam zij volledig thuis te zitten. Tennissen, waar ze erg van hield, ging helemaal niet meer. De artsen in het ziekenhuis namen haar ernstige klachten, die zich in rap tempo uitbreidden, niet serieus. ‘Neem maar een beetje rust’ was het advies. Dat zij inmiddels tot nauwelijks meer iets in staat was, werd van tafel geveegd. Bij een Nederlandse lyme-arts kreeg zij uiteindelijk te horen dat zij de ziekte van Lyme had. Helaas bleken de behandelingen die daarop volgden niet te helpen, en verslechterde haar situatie steeds meer.

Laatste poging

In 2018 deed zij nog een laatste poging om beter te worden: een stamceltransplantatie. Hierna leefde zij en haar vriend Michel in hoop. Hoop op verbetering en een gezondere toekomst. Helaas bleef verbetering uit en ging haar gezondheid alleen maar achteruit. Evelien werd zo slecht dat ze uiteindelijk alleen nog maar in een verduisterde kamer kon liggen, weg van prikkels. Ook kreeg zij er ernstige nek problemen bij, zij verloor haar neurologische functies en kon zichzelf niet meer verzorgen. Dit was de druppel. Evelien kon niet meer verder en vroeg bij haar huisarts euthanasie aan, hier kon de huisarts niet aan meewerken. ‘Ze is pas 39 jaar’. Dat Evelien ondanks haar jonge leeftijd ernstig leed, leek er niet toe te doen.

Evelien Klein – Juni 2014

Evelien heeft er zelf voor gekozen om op 26 mei 2020 haar leven te beëindigen.

De Lymevereniging wenst Michel, de vriend van Evelien die haar al die jaren heeft bijgestaan, gesteund en verzorgd heel erg veel sterkte toe. Ook willen we hem bedanken dat hij het verhaal van Evelien met ons wilde delen. Het is verschrikkelijk dat het zo ver heeft moeten komen. Wij zullen ons blijven inzetten, om de vaak schrijnende situatie van chronisch lymepatiënten in Nederland te verbeteren, en ook in Evelien haar naam onze strijd voort te zetten.

Denk je aan zelfdoding? Heb je hulp nodig? Praat erover met 113 Zelfmoordpreventie. Bel 0900-0113 of chat via 113.nl. 24 uur per dag 7 dagen per week. Open, anoniem en vertrouwelijk.

Foto van Evelien Klein