Annemarijn

Scouting, tekenbeten en de ziekte van Lyme

Scouting biedt kinderen tal van leuke activiteiten. Activiteiten met de kans om gebeten te worden door een teek.

Annemarijn zit al 18 jaar bij Scouting en heeft daar 9 jaar geleden ook de ziekte van Lyme opgelopen op zomerkamp. Ondertussen is zij 8 jaar leiding en besteden zij en haar vriend veel aandacht aan tekenbeten binnen hun Scoutinggroep. In dit interview vertelt zij daar meer over.

Hoe lang ben actief bij Scouting en wat is jouw rol daar op het moment?
Ik ben nu 18 jaar lid en daarvan 8 jaar leiding. Ik ben de hopvrouw, en voor de niet Scoutingmensen betekent dat dat ik leiding geef aan de scouts (dat zijn kinderen van 11 tot 15 jaar).

Wat is jouw ervaring met de ziekte van Lyme?
Kut! Ik heb het gelukkig in een lichte vorm. Ik ben veel moe, heb veel pijn, het is veel gedoe. De ziekte is lastig en er is veel onbegrip, dat riedeltje.

Hoe ga je om met de ziekte van Lyme in combinatie met scouting leiding zijn?
We hebben elke week een opkomst van 2 uur en dat is goed te doen. We hebben ook kampen, dit jaar eentje van 9 dagen. Dat is vermoeiender en dan moet ik meer in de tent liggen en vaker afstand nemen. Ik doe bij kampen vooral veel organisatie vooraf en ben dan tijdens het kamp minder actief.

Hoe is de kennis van leiding rondom teken en de ziekte van Lyme?
Niet zoals het zou moeten zijn. Helemaal met zo’n risicogroep is het belangrijk dat je bewust van de gevaren van tekenbeten bent. In onze groep zijn ze er alerter op omdat ik hoofdleiding van de scouts ben en mijn vriend de hoofdleiding van de welpen is. Dus door ons twee wordt er erg bewust met tekenbeten omgegaan.

Wat doen jullie om tekenbeten te voorkomen?
Op kampen is het moeilijk om tekenbeten helemaal te voorkomen want je bent continue in de natuur. Het is gewoon een risicogroep die veel in de bossen is en vaak in hoog gras kampeert. Met avondspellen moeten de kinderen altijd een lange broek aan en het liefst dragen ze hun sokken over de broeken heen. We proberen vooral bewustzijn te creëren rondom tekenchecks en veilig verwijderen want voorkomen is niet altijd mogelijk.

Hoe wordt er omgegaan met tekenbeten tijdens een kamp en hoe worden ouders geïnformeerd?
We hebben op ons clubhuis een poster hangen over teken. Tijdens het kamp hebben we elke avond een tekencheck voor iedereen naar bed gaat. De kinderen komen altijd naar ons toe wanneer ze een teek vinden. Dan halen wij hem veilig weg en zetten we met een marker een kring om de beetplek heen. Ook sturen we de ouders een foto van de plek waar de teek zat. We hebben er niet echt een foldertje voor, maar laten via een appje weten op welke symptomen ouders moeten letten.

Hoe maken jullie aan de kinderen duidelijk dat het belangrijk is dat ze letten op tekenbeten?
Vaak komt mijn vriend een praatje houden bij de kleine kinderen en dan vertelt hij “Annemarijn is ons voorbeeld” en dan vertel ik welke symptomen ik heb. Daardoor zijn de kinderen meer op hun hoede omdat ze in hun omgeving iemand kennen die Lyme heeft.

Wat zou je willen meegeven aan andere scoutinggroepen?
Dat ze meer aandacht moeten besteden aan tekenbeten. Toen ik een tekenbeet kreeg, was er nog niet altijd evenveel aandacht voor tekenbeten. Ik stond er zelf ook nog niet zo bij stil want ik zag de gevaren nog echt niet. Ik wist er wel van, maar het was allemaal heel abstract. Wij maken onze groep er elke avond van bewust en proberen ook bij andere mensen bewustzijn te creëren.

Alt=