Actueel

Tweede Kamer spreekt over de noodkreet, hartverscheurende verhalen en stigmatisering van chronische lymepatiënten

Onze noodkreet dinsdag is luid en duidelijk gehoord door de Tweede-Kamerleden! Tijdens de vergadering van de commissie volksgezondheid van de Tweede Kamer is het rapport van de Nederlandse Lyme Monitor door Tweede-Kamerlid Lilianne Ploumen (PvdA) aangeboden aan het kabinet. Tweede-Kamerlid Carla Dik-Faber (ChristenUnie) vertelde in de vergadering dat zij de verhalen die zij dinsdag hoorde maar al te goed kent van mensen in haar eigen omgeving. Ze benadrukt dat de regering actie moet ondernemen in deze ernstige situatie. Lilianne Ploumen heeft het over hartverscheurende verhalen die ze hoorde op het Plein van de meer dan honderd mensen die ondanks hun ziekte naar Den Haag zijn gekomen.

Beide Kamerleden spreken over de stigmatisering van chronische lymepatiënten en over het belang van onderzoek in internationaal verband. Lilianne Ploumen vertelde ons dat ze verwacht dat de regering voor de zomer in een brief zal reageren op de uitkomsten van de Lyme Monitor en het Lyme Deltaplan. Onze strijd is geen sprint, maar een marathon. Je ziet en hoort Carla Dik-Faber op 46.15 minuut en Lilianne Ploumen op 52.35 minuut:klik hier