Vaccin

Vaccin tegen de ziekte van Lyme?

Een groot internationaal onderzoek wordt gestart naar een vaccin dat mogelijk beschermt tegen de ziekte van Lyme. Ook een Nederlandse universiteit doet daaraan mee.

Tekenbeet kan co-infecties meebrengen
In 2002 werd er al een vaccin toegelaten tot de Amerikaanse markt, maar dat verdween weer uit de handel na klachten over bijwerkingen. De Lymevereniging hoopt dat dit een beter vaccin is. Een tekenbeet kan naast lyme echter ook andere co-infecties met zich meebrengen. De combinatie van de ziekte van Lyme met één of meer tekenbeet co-infecties kan het ziektebeeld ernstiger maken en de behandeling bemoeilijken. Het vaccin helpt niet tegen andere infecties die overgedragen kunnen worden door een tekenbeet.

Er gebeurt te weinig

Wij zijn de vereniging in Nederland die de belangen behartigt van lymepatiënten en met name van mensen met chronische lyme, een ernstige chronische multisysteemziekte. Veel patiënten zijn chronisch ziek geworden doordat er anno 2022 nog steeds met onbetrouwbare testen wordt gewerkt en doordat de huidige standaard antibioticabehandeling voor een groot deel van de lymepatiënten niet afdoende helpt. Patiënten houden hun symptomen na behandeling of krijgen er nieuwe symptomen bij of symptomen keren na een symptoomvrije periode weer terug.

De Lymevereniging ziet uiteraard liever dat er grote studies gestart worden naar betere biomedische behandeling voor chronische lyme en studies naar betere testen voor een actieve en chronische infectie. Op dat vlak gebeurt er veel te weinig.

ALT =