Westnijlvirus

Actueel

Afgelopen weken zijn er berichten in het nieuws geweest over het westnijlvirus in Griekenland. Aangezien de zomervakantie al is begonnen, geven wij informatie over dit virus.

Wat is het westnijlvirus?

Het westnijlvirus is een virus dat wordt overgedragen door de huissteekmug, waar ongeveer 20% van de geïnfecteerde mensen ziek van wordt. Wilde vogelsoorten dragen het virus en brengen het vervolgens over aan muggen na het eten van geïnfecteerd bloed. Paarden zijn net zo vatbaar voor infecties als mensen. Voor paarden bestaat er echter een vaccin, voor mensen niet.

Symptomen

De kans dat men ziek wordt is erg klein. Ongeveer 80% van de geïnfecteerde mensen zullen geen symptomen vertonen. Mensen ouder dan 50 jaar en mensen met een verzwakt immuunsysteem door ziekte of medicijnen zijn extra vatbaar voor het virus.

Ongeveer 20% van de geïnfecteerden vertonen milde, griepachtige symptomen waaronder koorts, hoofdpijn, spierpijn, diarree/buikpijn en huiduitslag.

Slechts 1% van de geïnfecteerde mensen ontwikkelen een ernstige ziekte met symptomen van neuro-invasieve ziekte zoals encefalitis, meningitis en acute verlamming. Het kan de dood tot gevolg hebben. Raadpleeg een arts in het geval van symptomen na een muggenbeet.

Regio en besmetting

Het westnijlvirus komt vooral voor in de mediterrane regio’s, Zuid- en Oost-Europa, West-Azië, Noord-Amerika en Zuid-Afrika. Het virus verspreidt zich echter steeds verder over de wereld door de klimaatverandering. Landen die een melding maken over toename van het virus zijn o.a. Griekenland, Italië, Cyprus, Roemenië en Servië. Er zijn ook meldingen gedaan van het virus in andere landen van Europa waaronder Zuid-Frankrijk, Spanje, Portugal, Tsjechië, Hongarije, Oostenrijk, Kroatië en Slovenië.

De muggen komen in Nederland voor, het virus echter nog niet. “In het laboratorium hebben we de ontwikkeling van het westnijlvirus bestudeerd. Bij 18 graden gebeurt er nauwelijks iets, bij 23 en 28 graden wel. Dan zie je dat tientallen procenten muggen besmet raken.” Zegt muggendeskundige Sander Koenraadt. Door de klimaatverandering moeten we er rekening mee houden dat het virus in de toekomst wel in Nederland voor kan komen.

Mensen raken bijna altijd besmet door een beet van een mug met het virus. Heel soms kunnen mensen elkaar besmetten. Dit kan komen door: borstvoeding-, een bloedtransfusie-, een orgaan krijgen van iemand met westnijlkoorts en/of in contact komen met besmet bloed/organen van dieren met het westnijlvirus.

RIVM: “Verder is het virus ook uit harde (Ixodidae) en zachte (Argasidae) teken geïsoleerd en is uit laboratoriumstudies gebleken dat zij het westnijlvirus kunnen overdragen, maar hun rol in de verspreiding van de ziekte is niet duidelijk.”

Griekenland

Het Keelpno (de Griekse organisatie voor volksgezondheid), dringt vakantiegangers er op aan om voorzorgsmaatregelen te nemen voor muggen, i.v.m. een westnijluitbraak van vorig jaar. “Net als in de winter, wanneer we een uitbraak van influenza verwachten, moeten we in de zomer gevallen van West-Nijlkoorts verwachten. We moeten voorbereid zijn.” Zegt Danai Pervanidou, het hoofd van Keelpno.

Vorig jaar werden 316 mensen in Griekenland geïnfecteerd met het virus, wat leidden tot 50 doden. Dit staat ongeveer gelijk aan 2 op de 100,000 besmette mensen. Pervanidou: “Het virus heeft zich in Griekenland gevestigd door trekvogels en we bevelen aan dat iedereen persoonlijke beschermende maatregelen neemt, zoals het dragen van lange mouwen, het vermijden van plaatsen met stilstaand water en het gebruik van klamboes/muggennetten en insectenwerend middel.”

Vanwege de complexe epidemiologie kan er niet voorspeld worden hoe het virus zich dit jaar zal ontwikkelen. Echter zijn er dit jaar nog geen meldingen gedaan van besmetting in Europa. Dit is ook te volgen, via deze website.

Bron