De ziekte van Lyme en het UWV

Op zaterdag 25 maart en zaterdag 15 april organiseert de Lymevereniging voor de vijfde keer ‘De ziekte van Lyme en het UWV’: een tweedaagse, gratis training voor chronische lymepatiënten die lid zijn van onze vereniging. Die training helpt je om je voor te bereiden op de beoordeling van je arbeidsongeschiktheid door het UWV. Je kunt alleen deelnemen als je beide zaterdagmiddagen kunt komen.

Deze editie organiseren we weer ‘live’, op Landgoed De Horst in Driebergen-Rijsenburg.

Locatie: Landgoed De Horst in Driebergen-Rijsenburg

Zaterdag 25 maart en zaterdag 15 april

13.00 uur lunch en kennismaking

13:30 uur start training

Tussendoor zijn er meerdere pauzemomenten

16:30 uur afsluiting met een drankje

Als je geïnteresseerd bent, schrijf je dan snel in. De ene keer krijgen we veel aanmeldingen, en moeten we mensen op een wachtlijst plaatsen, de andere keer zijn er weinig aanmeldingen en is het onzeker of de training doorgaat. De UWV-training gaat door als zich minimaal acht lymepatiënten aanmelden, met of zonder begeleider.

Je kunt je inschrijven met een e-mail naar stefanie.bakx@lymevereniging.nl. Mocht je belangstelling hebben maar niet beschikbaar zijn op beide zaterdagmiddagen, dan kun je reageren met het verzoek om je op de uitnodigingenlijst te zetten voor de volgende editie, in het najaar van 2023; we verwachten dat die editie weer online zal zijn, via zoom.

Het is niet mogelijk om de editie in maart/april online te volgen, of om het trainingsmateriaal los te bestellen.

Er zijn lig- en rolstoelplaatsen, graag je ligmatje of iets dergelijks zelf meenemen.

Programma

Tijdens de middag krijg je informatie en gaan we samen oefenen. We kunnen met elkaar kennismaken tijdens de gezamenlijke lunch. We houden rekening met lactosevrij, suikervrij en glutenvrij dieet.

Daarna gaan we praten over de ziekte van Lyme en over de manier waarop het UWW iemands arbeidsongeschiktheid beoordeelt, en over de wijze waarop mensen die het oneens zijn met de beslissing, bezwaar kunnen maken en in beroep kunnen gaan. Dit gedeelte wordt verzorgd door Gracia Pekel en Pim de Vries. (Gracia is chronisch lymepatiënt en oud-bestuurslid van de Lymevereniging, Pim is de vader van een dochter met chronische lyme en  arbeidsjurist.)

De deelnemers oefenen ook het WIA-gesprek (interview) met een rollenspelacteur in de rol van de verzekeringsarts. Vervolgens bespreken Pim en Gracia tips en adviezen die je kunnen helpen voor, tijdens en na het gesprek met de arts. Tot slot gaan we weer een ronde oefenen in het voeren van dat gesprek. Tussen de programmaonderdelen zitten meerdere korte pauzes voor herstel. We sluiten de middag af met een korte evaluatie, en daarna kunnen degenen die dat willen, nog samen een drankje en een hapje gebruiken. Twee weken later volgt de tweede trainingsdag, in dezelfde vorm.

Voor wie?

Deze training is bedoeld voor leden van de Lymevereniging. Als jij lid bent en je voorbereidt op de beoordeling van je arbeidsongeschiktheid door het UWV, dan nodigen we je van harte uit je aan te melden. (Als je geen lid bent, en je wordt dat nu, dan kun je ook meedoen.) Zowel mensen die voor het eerst gekeurd gaan worden als mensen die al vaker gekeurd zijn, alsook mensen die in een bezwaar- of een (hoger) beroepsprocedure zitten, zijn welkom.

Vaste begeleider?

Als jij iemand hebt die altijd met je meegaat naar het UWV, dan nodigen wij diegene met nadruk uit om vooral óók deel te nemen aan de training, samen met jou, om jullie als duo effectiever te maken. Geef je bij je aanmelding dan ook zijn/haar naam door, en de adresgegevens als die anders zijn dan de jouwe?

Aanmelding

Je kunt jezelf en je eventuele begeleider aanmelden met een e-mail naar stefanie.bakx@lymevereniging.nl. Je kunt bij haar ook terecht voor praktische vragen over de training. Inhoudelijke vragen over de training kun je stellen aan eric.kollen@lymevereniging.nl.

Heel graag tot 25 maart!