Patiënten symposium 4 september

Altijd al een wetenschappelijk lyme-symposium bij willen wonen en daarbij ook samenkomen met andere patiënten? Nu kan het!

We nodigen je graag uit voor het patiëntensymposium op zondag 4 september in Amsterdam. De Lymevereniging vergoedt 150 toegangskaarten voor leden van onze vereniging!

Patiënten symposium 4 september

Wetenschappelijk symposium voor patiënten

Begin september 2022 vindt in Amsterdam de 16e editie plaats van het grootste congres ter wereld over lymeziekte en andere tekenbeetziekten. Artsen en wetenschappers van over de hele wereld bespreken daar belangrijke ontwikkelingen op het gebied van wetenschappelijk onderzoek.

Wetenschappelijke presentaties zijn vaak moeilijk te volgen voor patiënten en andere geïnteresseerden. Dat is jammer, omdat zij in het algemeen wel veel belangstelling hebben voor wetenschappelijke ontwikkelingen – zeker als het over chronische lymeziekte gaat. Om die reden organiseert Amsterdam UMC – in samenwerking met de Lymevereniging en Stichting Tekenbeetziekten – een wetenschappelijk symposium speciaal voor patiënten, hun familie en vrienden, en andere geïnteresseerden.

Met dit symposium willen we patiënten informeren over belangrijke recente ontwikkelingen in wetenschappelijk onderzoek naar lymeziekte, op een manier die aansluit bij hun behoeften en ervaringen. Het kernwoord daarbij is toegankelijkheid.

De uitgenodigde sprekers zijn bekende wetenschappers op hun expertisegebied, die speciaal voor dit patiëntsymposium op een begrijpelijke manier zullen vertellen over hun onderzoek. De voertaal is Engels.

Chronische lyme symptomen

De focus van het symposium is chronische lyme symptomen – een onderwerp dat van verschillende kanten en perspectieven zal worden benaderd. Zo spreekt Monica Embers (Tulane University) over de lange duur van de infectie en behandeling, Klemen Strle (New York Dept. of Health) over immunologische mechanismen voor chronische lyme symptomen. Kees van den Wijngaard (RIVM) bespreekt hoe vaak chronische lyme symptomen voorkomen in Nederland en Ewoud Baarsma (Amsterdam UMC) & Freek van de Schoor (Radboudumc) vertellen over de resultaten van het VICTORY-onderzoek naar cellulaire testen. Brian Fallon (Columbia University) & Jayakumar Rajadas (Stanford University)  bepreken ontwikkelingen op het gebied van behandeling, zoals onderzoek naar het voor lyme nieuwe antibioticum azlocilline en andere mogelijke nieuwe behandelingen voor chronische lyme. Er is voldoende ruimte voor vragen & discussie met de wetenschappers aan het eind van het symposium met een discussiepanel. Ook is er ruimte voor contact met andere lymepatiënten.

Je wordt ontvangen in het Amsterdam UMC met koffie en koekjes. In de pauze is er een lichte lunch. De symposiumorganisatie registreert eventuele dieetwensen op hun website. De ruimte is toegankelijk voor mensen in een rolstoel of die slecht ter been zijn.

Lymevereniging vergoedt 150 toegangskaarten

De Lymevereniging vergoedt 150 toegangskaarten ter waarde van 25 euro voor leden van de Lymevereniging. Deze leden kunnen hun kaart achteraf declareren bij de vereniging. Informatie over hoe dit in zijn werk gaat volgt wanneer je je hebt opgegeven en voor 4 september. Dus het bedrag van 25 euro moet je wel eerst voorschieten.

Wees er snel bij en geef je op voor het symposium via de website

Je kunt hier invullen of je in aanmerking wilt komen voor declaratie van de 25 euro. Op de website kun je ook het programma van de dag lezen, meer informatie vinden over de sprekers en een vraag indienen die je wilt stellen aan een van de sprekers. Dit mag in het Nederlands en kan t/m 5 augustus.

We hopen je te ontmoeten op zondag 4 september bij het patiëntensymposium in Amsterdam!