Lyme te lijf

Door Haenen Fatti

Dit artikel is verschenen in de zomereditie 2024 van het Lyme Magazine. Wil jij op de hoogte blijven word dan nu lid van de Lymeverening. Je ontvangt dan 3 x per jaar het Lyme Magazine bij jou thuis op de mat.

De eerste uitgave van Lyme te Lijf schreef Inge van Ulden toen zij na een tekenbeet positief testte op Borrelia. Het veelomvattende onderzoek naar de ziekte van Lyme dat zij deed in haar zoektocht naar beterschap, resulteerde in 2015 in dit naslagwerk.

De kennis van de ziekte van Lyme staat echter niet stil, en met dat de eerste druk uitverkocht raakte, heeft Van Ulden nu een nieuwe, geheel geüpdatete editie uitgebracht. Lyme te Lijf leest als een handboek en verschaft een uitgebreid overzicht van alles wat met lyme te maken heeft. Informatie over teken, preventie, betrouwbaarheid van lymetesten, co-infecties en veel behandelmogelijkheden komen aanbod.

Behandelen van chronische lyme bestaat volgens Van Ulden uit drie componenten: het immuunsysteem herstellen, de Borrelia-bacterie aanvallen en emotionele problemen aanpakken.

Heel veel facetten van behandelen – zowel regulier als alternatief – worden beschreven. Van leefstijlaanpassingen, ontgiftingsstrategieën, stralings- en stressreductie, voeding, kruidenprotocollen, supplementen, homeopathie en darmenherstel tot antibioticabehandelingen, Disulfiramgebruik, ozontherapie, bioresonantie, fotonentherapie en traumatherapie.

De hoofdstukken zijn doorspekt met wetenschappelijke onderbouwingen (meer dan 500 referenties!), maar tegelijkertijd worden ook de beperkingen van deze zelfde wetenschap besproken.

Vraagtekens worden gezet bij de validiteit van onderzoek. Is het beeld dat wordt geschetst eigenlijk wel zo representatief als de onderzoekers het doen lijken? Wat zijn valkuilen en wordt er niet selectief omgegaan met resultaten? De lezer wordt attent gemaakt op de invloed van financiële belangen van de farmacie en op mogelijke tunnelvisie bij wetenschappers.

Van Ulden laat zien dat veel reguliere artsen blindelings op testresultaten vertrouwen zonder de beperkingen hiervan in acht te nemen, met als gevolg onjuiste uitspraken waar het gaat om de diagnose ‘lyme’. Ook alternatieve behandelaren ontspringen de dans niet bij haar kritische analyse. En dit alles wordt beschreven in duidelijke taal, begrijpelijk voor elke leek.

In het interview en in haar boek pleit Van Ulden voor meer empathie voor chronische zieken: ‘Er zijn gewoon reacties op infectieziektes die chronisch worden. Of dat nou long covid, Pfeiffer, lyme of Q-koorts is, het is er gewoon. En het wordt nu wel eens tijd dat we dat gaan erkennen! Het is hartstikke erg. En als dan ook nog eens niemand je gelooft, dat is helemaal bizar.’

Lyme te Lijf biedt lezers handvatten bij de complexe zoektocht naar informatie en behandelmogelijkheden. Een boek dat in de kast zou moeten staan bij elke lymepatiënt en bij elke behandelaar.

Het boek kost €29,50 excl. verzenden en de winst (€12,50 per boek) van Lyme te lijf komt tijdelijk geheel ten goede aan de Lymevereniging. Wil jij aan deze donatie-actie meedoen? Stuur dan een mail naar ingevulden@hotmail.com.

Inge van ulden met haar boek lyme te lijf