Campagne Week van de Teek 2021

Door een tekenbeet

Ziek worden als gevolg van een tekenbeet kan iedereen overkomen. Jaarlijks krijgen in Nederland ongeveer 27.000 mensen de ziekte van Lyme, naar schatting houden jaarlijks 2.500 mensen chronische klachten na een tekenbeet. Een teek kan meerdere bacteriën en virussen overdragen waaronder de Borrelia bacterie, die de ziekte van Lyme veroorzaakt. Het is daarom erg belangrijk om een tekenbeet te voorkomen.

De Lymevereniging start daarom tijdens de Week van de Teek 2021 een gloednieuwe online campagne. In de campagne ‘Door een tekenbeet’ zetten wij in op bewustwording, preventie, (h)erkenning en meer begrip voor lymepatiënten. Dit willen we doen om mensen bewust te maken van de impact van lyme. Lees hieronder hoe jij kunt helpen, samen sterk!

Hoe kun jij helpen?

Deel jouw foto

• Download en print dit bestand
  • Schrijf kort op wat voor jou (of als naaste) de gevolgen van een tekenbeet zijn geweest.
  • Houd het blaadje voor je en maak een foto. Zorg hierbij dat de tekst goed leesbaar is.
  • Deel dit op social media met de hashtag #dooreentekenbeet en #ditislyme en vergeet de @Lymevereniging niet te taggen!
  • (optioneel) Mail jouw foto naar online@lymevereniging.nl zodat we deze kunnen delen! Hiermee geef je de Lymevereniging toestemming om jouw foto (later) in te zetten voor verenigingsdoeleinden, zoals social media, de website of het magazine.
Download hier het 'door een tekenbeet' blad
foto door Lauri Giepmans
Hoe kun jij helpen?

Maak een korte video (15-30 seconden)

• Maak een video waarin jijzelf (kort) verteld wat een tekenbeet met jou heeft gedaan
  • Deel jouw video op social media / in je stories met de hashtags #dooreentekenbeet en #ditislyme en vergeet ons niet te taggen @Lymevereniging
  • Mail jouw video naar online@lymevereniging.nl zodat we deze kunnen delen! Hiermee geef je de Lymevereniging toestemming om jouw video (later) in te zetten voor verenigingsdoeleinden, zoals social media en/of de website.
Bekijk hier een voorbeeld video

Het helpt ons enorm als jullie liken en reageren op onze social media. Hierdoor worden onze Facebook en Instagram berichten aan veel meer mensen getoond en hebben we een groter bereik. Zie jij dus een bericht van ons voorbij komen? Laat even een comment achter of deel het met jouw volgers. Zo maken we samen meer mensen bewust van de impact van lyme.

Twijfel je nog hoe je mee kunt doen?

Vraag en antwoord over de campagne

Waarom deze actie?

De Lymevereniging vindt het belangrijk om meer kennis te verspreiden, en mensen bewust te maken van wat de gevolgen kunnen zijn van een tekenbeet. Door meer bewustwording te creëren hopen we dat mensen alert(er) zullen zijn, preventieve maatregelen zullen treffen, eventuele symptomen snel(ler) (h)erkennen en een tekenbeet en de gevolgen serieus nemen. Door ervaringsverhalen te delen van chronisch lymepatiënten hopen we tegelijkertijd op meer begrip voor een grote groep patiënten die zeer ernstig en invaliderende klachten hebben als gevolg van een tekenbeet.

Ik zou de gevolgen van een tekenbeet in veel meer dan een paar woorden willen beschrijven, hoe kan ik dit doen?

Wij begrijpen uiteraard enorm goed dat de gevolgen van een tekenbeet voor velen niet met een paar woorden te beschrijven zijn. We willen je vragen om het eerste en belangrijkste dat in jou opkomt op het blaadje te schrijven. Als je dit vervolgens deelt op bijvoorbeeld socialmedia, kan je uiteraard jouw eigen verhaal hierbij schrijven, in zoveel woorden als je maar wilt!

Help, ik kan niets bedenken wat ik op kan opschrijven!

Voorbeelden: Door een tekenbeet: werd ik ernstig ziek, verloor ik mijn baan, stond mijn wereld op zijn kop, belandde ik in een rolstoel, kon ik niet meer naar school, slik ik veel medicijnen, etc.
Kom je er echt niet uit? Je kan ons benaderen voor hulp via online@lymevereniging.nl

Ik heb geen Social Media, hoe kan ik toch mee doen?

Natuurlijk kan je ook mee doen als je géén socialmedia hebt. Je kan jouw (ingevulde) A4’tje voor je raam hangen, ook kan je het naar ons toesturen, hiermee geef je de Lymevereniging toestemming om jouw foto te gebruiken voor verenigingsdoeleinden zoals bijvoorbeeld socialmedia, Lyme Magazine e.d. (stuur in naar online@lymevereniging.nl)

Ik heb geen tekenbeet gehad en ben ook niet ziek, kan ik toch mee doen?

Ja zeker, graag zelfs! Ook mensen die niet ziek zijn geworden na een tekenbeet, of nog nooit een tekenbeet hebben weten vaak al heel goed wat de nare gevolgen kunnen zijn van een tekenbeet. Daarom kan iedereen mee doen! Plaats jij jouw foto of video op socialmedia? Dan kan je in de beschrijving altijd uitleg geven waarom jij het belangrijk vind om mee te doen aan deze campagne, ondanks dat jijzelf niet ziek bent door een tekenbeet.

Waar kan ik goede informatie vinden over teken(beten) en de eventuele gevolgen hiervan?

Ontzettend fijn als je ons wil helpen om de juiste informatie te verspreiden, deze informatie kan je vinden op onze website bij lyme en preventie en via onze pagina Don’t teek the risk

Ik heb contact met de (lokale) media, kan ik over deze campagne vertellen?

Dat kan zeker, hoe meer awareness hoe beter, als je wil kan je hen voor meer informatie over de campagne ook doorverwijzen naar onze website waar overzichtelijk veel informatie te vinden is en kan je hen adviseren contact met ons op te nemen via online@lymevereniging.nl