Tekst: Lidewij Boeken en Johan Link

In Memoriam Jeroen Link

7 jaar geleden op 13-12-2013 heeft Jeroen Link een einde aan zijn leven gemaakt, hij sprong van een klif in Etretat, een plaatsje in Normandië. Jeroen is 27 jaar geworden.

Chronische lyme

Jeroen had de chronische vorm van de ziekte van Lyme, zoals velen bewandelde Jeroen een lange weg voordat hij een diagnose kreeg, die kreeg hij eindelijk, na tal van artsen gezien te hebben.
Na veel verschillende behandelingen te hebben gedaan en een boel geld te zijn verloren werd Jeroen maar niet beter, hij veranderde van een levendige sportieve jongen in een wrak, zowel lichamelijk als geestelijk.
Jeroen had actief contact met de online lyme community. Een online community waar vriendschappen ontstaan, en lymepatiënten elkaar proberen te steunen waar mogelijk.
Velen kunnen zich de verdwijning van Jeroen nog herinneren als de dag van gister, zijn dood was een angst die velen al hadden, maar daardoor niet een minder grote schok.

Machteloos

Het deed de vader van Jeroen, Johan Link (inmiddels ook overleden), groot verdriet dat de medische wereld er eigenlijk niets van aan heeft getrokken, en het maakt hem woedend en machteloos dat er eigenlijk in al die jaren nog weinig gebeurd is. Dat er nog steeds doodzieke mensen zijn die nog dagelijks moeten vechten voor erkenning, bij artsen en instanties.
‘’Deze jongen heeft zich letterlijk dood gevochten’’, dat zijn de woorden van een vader, die zijn zoon verloren heeft en zo graag zou willen zien dat er verbetering komt voor al die anderen die dagelijks lijden…

Jeroen komt nooit meer terug, maar de Lymevereniging zet zijn strijd door en vechten verder voor erkenning. Samen sterk!

Zoek hulp

Weet je zelf soms ook niet meer hoe je verder kunt? Als je aan zelfdoding denkt, kan je daar met de deskundige vrijwilligers van 113 Zelfmoordpreventie over praten via de telefoon of chat. Dit kan anoniem en vertrouwelijk. Het kan helpen om je gedachten te delen en je gepieker even te ontbreken. www.113.nl
In Memoriam Jeroen Link