Hoe wij als Lymevereniging media inzetten

Media & Lyme

De Lymevereniging probeert op allerlei mogelijke manieren de bewustwording over de ziekte van Lyme te vergroten. Goede media aandacht in kranten en tijdschriften, op radio, televisie en social media over lyme is super belangrijk.

Aandacht in de media draagt eraan bij om te komen tot (h)erkenning van onze ziekte, het draagt bij aan preventie van lyme en het is cruciaal om uiteindelijk te komen tot meer onderzoek en betere zorg, testen en behandeling voor chronische lyme. Daarnaast is ook social media een belangrijk middel voor ons om meer bewustwording te creëren en informatie te verspreiden. Hieronder lees je wat wij als Lymevereniging doen in de media.

Media & Lyme

Voor informatie, bemoediging en het laatste lymenieuws

Social media

Naast het belang van aandacht in de media, zijn wij als Lymevereniging actief op verschillende social media kanalen. Zo zijn we op het moment actief op Facebook, Instagram, LinkedIn en Twitter. Het hebben van een sterk socialmediateam is enorm belangrijk om de doelen van de Lymevereniging te kunnen behalen. Door social media kunnen we:

• Een groot publiek bereiken wat bijdraagt aan bewustwording en mensen informeren over de ziekte van Lyme en de preventie daarvan
  • Mensen op de hoogte brengen van het laatste lymenieuws
  • Lymepatiënten (en naasten) steunen en bemoedigen

Op onze social media streven we ernaar om zo veel mogelijk mensen te bereiken met de juiste informatie, een stem en gezicht te geven aan lyme en lymepatiënten steun te bieden door het bouwen van een community.

Mediatraining

Om een gezicht te geven aan lyme en meer bewustwording te creëren is het erg belangrijk dat lymepatiënten in de media komen en hun verhaal doen. Verandering begint bij bewustwording van het probleem. Daarom heeft de Lymevereniging de afgelopen twee jaar een mediatraining georganiseerd voor acht uitgekozen deelnemers. Tijdens de training oefent mediatrainer Saskia Flipsen en haar collega met de deelnemers:
  • Wat hun kernboodschap is;
  • Hoe ze deze kort en bondig formuleren;
  • Wat hun grenzen zijn (op welk verzoek ga je wel of niet in?);
  • Welke vragen je kunt verwachten en hoe je hier op kunt reageren. Deze oefeningen worden gefilmd en hier wordt door de trainers en andere deelnemers feedback op gegeven.
We bieden deze mediatraining ook online aan voor een aantal patiënten die te ziek zijn om te reizen, zodat iedereen een kans krijgt.

Lees meer over de mediatraining
Voor meer bewustwording en preventie

Campagnes

Om meer mensen bewust te maken van de gevaren van de ziekte van Lyme en wat het hebben van de ziekte van Lyme inhoudt, heeft de Lymevereniging de afgelopen twee jaar rondom de Week van de Teek verschillende campagnes gelanceerd. Door deze campagnes hopen we op een effectieve en krachtige manier meer mensen te bereiken. Verandering begint bij kennis en bewustwording. Hieronder zie je welke campagnes wij hebben gelanceerd de afgelopen jaren.

Media & Lyme
Don't teek the risk campagneposter

Campagne 'Lyme is'

Lyme kan iedereen overkomen en kent daardoor vele gezichten, van jong tot oud(er). De Lymevereniging vond dat het tijd was om op te staan en ons gezicht te laten zien. Daarom organiseerde wij rond de Week van de Teek in 2019 de campagne ‘Lyme is’ waar we aan onze leden en volgers vroegen om een foto te maken met een woord wat lyme voor hen betekent. Geef jij ook een gezicht aan lyme?

Lees hier meer over de lyme is campagne

Campagne 'Don't teek the risk'

In de Week van de Teek 2020 lanceerden wij een nationale preventiecampagne op social media. Door mensen met een kort filmpje en visuals bewust te maken van de gevaren van een tekenbeet en hoe ze kunnen handelen om lyme te voorkomen. Met deze campagne hebben we met advertenties op social media en hulp van onze leden meer dan twee miljoen mensen bereikt online.

Bekijk hier de campagnepagina van 'Don't teek the risk'