Pooja start actie Hiking for Lyme

Op zaterdag 10 april 2021 wandelt Pooja 30 kilometer om geld op te halen voor de Lymevereniging.

Mijn naam is Pooja Agterhof en ik ben 28 jaar oud. In oktober 2017 werd ik wakker met een hele zware hoofdpijn en slecht zicht. Binnen een week werd ik verward, vergeetachtig en had ik veel moeite met mijn spraak.

Met deze klachten ben ik bij de huisarts terecht gekomen en werd ik doorverwezen naar de neuroloog. Na heel veel verschillende onderzoeken, pijnstillers, artsen en diagnoses werd ik naar huis gestuurd met ‘zoek een psycholoog en leer omgaan met je klachten’. Ik voelde mij niet begrepen en begon zelfs te twijfelen aan mijn eigen lichaam. Ik heb het hier niet bij laten zitten en ben naar een orthomoleculaire therapeut gegaan. Na een zeer uitgebreide intake en onderzoeken kwam hier al snel de diagnose Borrelia burgdorferi oftewel de ziekte van Lyme uit.

Iedere dag is een gevecht

Op dit moment werk ik een paar uur in de week en probeer ik mijn leven op te pakken. Dit gaat echter met vallen en opstaan en met goede en slechte dagen. Ik ben dankbaar dat ik momenteel niet meer aan bed gekluisterd ben en de deur weer uit kan. Het blijft elke dag een gevecht tegen mijn hoofd die heel graag mee wilt doen in de maatschappij, tegen mijn lichaam die niet volledig meewerkt. Doordat ik minder kan werken heb ik ook minder financiële mogelijkheden om onderzoek en eventuele behandelingen te bekostigen. En dit voor een ziekte die eigenlijk zo vaak voorkomt in Nederland. Doordat de ziekte niet erkend is krijg ik hierdoor geen aanvullende UWV-uitkering. Het is eigenlijk de wereld op zijn kop, ik heb lyme gekregen, het is mij overkomen. De reguliere gezondheidszorg herkend de symptomen van de ziekte van Lyme niet. Behandeling is te kostbaar voor mijn kleine inkomen en mijn inkomstenderving door deze ziekte wordt niet gecompenseerd. Wat zou ik graag willen dat ik mijn leven kan leven net zoals mijn leeftijdsgenoten die vol energie en zonder lichamelijke klachten in het leven staan.

Actie Hiking for Lyme

Om ervoor te zorgen dat de artsen de ziekte van Lyme eerder herkennen en dat de behandeling daarvan binnen de zorgverzekering valt ben ik een actie gestart. Op zaterdag 10 april 2021 ga ik met mijn actie Hiking for Lyme 30 kilometer wandelen. Dit om geld op te halen voor meer bekendheid en financiële middelen voor de Lymevereniging om voorlichting te kunnen geven. Om de ziekte van Lyme onder de aandacht te brengen van zowel behandelaars als de politiek.

Doneren

Op mijn website www.hikingforlyme.nl staat meer informatie over mijn actie. Ook is er een mogelijkheid om deze actie te steunen door te doneren, dit kan via: deze website. Het is fijn om met deze actie een mooi bedrag binnen te halen zodat de Lymevereniging hun werk beter kan voortzetten en dat de ziekte van Lyme een stem krijgt!

Pooja start actie Hiking for Lyme