Flash Back / WK All Round - Annemiek Voor in 't Holt

Schaatsen staat volop in de belangstelling in deze periode. Trainen, spanning, competitie, topsport. Vooral in slow motion wordt de schitterende techniek van de schaatsers goed zichtbaar. Met kleine marges worden persoonlijke records gebroken en wereldtijden gereden.
Het zet me aan het mijmeren. Wanneer er een competitie van ziektes zou zijn, ging het met lyme vast precies andersom. Dan zou lyme misschien wel op de eerste plaats staan van de zich langzaamst ontwikkelende ziektes.

De scope van lyme, hoe lang de invloed van de infectie zich uitstrekt in de tijd, die varieert van kort tot jarenlang. Misschien zit daar wel de clou van het onbegrip vanuit de medische wereld. Acute ziektes, met een duidelijke oorzaak en een concreet klachtenpatroon, die zijn te vangen in een duidelijk protocol, diagnose- en behandelplan. Nee, dan een vreemde snuiter als Borrelia. Die werkt met gastheren en tussengastheren. En eenmaal aangekomen in zijn uiteindelijke doelwit stuurt hij in slow motion een bijna onzichtbaar proces aan dat zich uitstrekt over jaren en over verschillende orgaansystemen.

Soms weet hij zelfs door te dringen tot een baby tijdens de zwangerschap. Ook voor het delen van zichzelf neemt hij ruim de tijd. Voor een normaal mens bijna niet te doorgronden. Zelfs niet voor een dokter of een wetenschapper. Je moet het meemaken om te snappen dat dit de realiteit van chronische lyme is.

Ik mijmer verder terwijl de schaatsers strijden om de overwinning. Het leven met lyme is ook een vorm van topsport. Jezelf blijven motiveren om door te gaan. Elke kleine verbetering bevechten. De grenzen opschuiven, zonder ze teveel te overschrijden. Een nieuwe balans vinden. Een klein stapje vooruit in herstel is voor ons een enorme krachtsinspanning.

Ik boende eens elke dag 1 tegel in de keuken, meer zat er niet in. Zo was na 30 dagen de vloer schoon. Kleine stapjes, kleine doelen, maar des te groter zijn de persoonlijke records!

Annemiek Voor in ’t Holt kreeg in 1980, toen zij begin 20 was, voor het eerst lyme. Ver voordat de ziekte voor het eerst beschreven werd. Een heel leven met lyme avonturen volgde. Zij schrijft een column voor de Lymevereniging waarin zij door middel van flashbacks de actualiteit aan een concreet lyme momentje uit het verleden verbindt.

Foto: ANP